Digitaalinen markkinointi – internetin longtail



Paljon on puhuttu siitä kuinka verkossa tapahtuva markkinointi vaikuttaa tai jättää vaikuttamatta.

Mitä oikeastaan tarkoittaakaan vaikuttaminen verkossa ja minkälaiset jalanjäljet se jättää.

Tätä on hyvä lähestyä miettimällä ja vertaamalla muita kanavia. Jos tv:ssä ajetaan 30 sekunnin spotteja iltaisin viikon ajan, kuinka pitkä on kyseisen spotin vaikuttavuusaika? Entä jos aikakausilehdessä on aukeaman mainos, kuinka pitkä sen vaikutus on kuluttajaan?

Entä jos tuotat sisältöä verkkoon joka indexoituu hakukoneisiin. Kuinka pitkä vaikutus sillä sisällöllä on verrattuna televisioon tai lehteen? Kuinka paljon pidemmästä aikajänteestä puhutaan? Lasketko investoinnin arvoa hetkellisenä myynnin kasvuna, vai pitkäaikaisena sijoituksena?

Kuinka paljon talovalmistaja pystyy tuottamaan verkkoon sisältöä talon rakentamisesta? Kuinka nopeasti talovalmistaja saisi hallittua orgaanisilla hakutuloksillaan sisältöä, joka löytyy talon rakentamiseen liittyvillä hakusanoilla? Kuinka suuri vaikutus olisi verkkoläsnäolon rakentamisella nyt ja jatkossa? Kuinka suuret investoinnit pitäisi tehdä että saisi kolme tarjouspyyntöä aikaiseksi lehtimainoksella, tai verkon välityksellä

Verkkoon tuottamasi sisältö voi vaikuttaa heti, tai vuoden kuluttua. Tätä samaa efektiä ei ole ns. perinteisissä medioissa. Jokainen verkkoon tuotettu sisältö voi palvella sinua tai asiakastasi vielä vuosienkin kuluttua. Ja jokainen tuotettu sisältö voi generoida kauppaa pitkälläkin aikajänteellä.

Olen huomannut että mitä enemmän kirjoitan, mitä useammin kirjoitan ja mitä enemmän jaan kirjoituksiani, sitä nopeammin aina saan tietyn lukijamäärän kirjoituksiini. Mutta toisaalta jokainen uusi lukija lisää myös vanhempien kirjoitusten lukemista. Iso osa sivustolle tulijoista tuleekin Googlen kautta ja laskeutuu vanhoihin kirjoituksiini. Eli jos poistaisin aina vanhimman kirjoitukseni joka kerta kun julkaisen uuden, kävijämääräni tippuisi huomattavasti. Tämä sama efekti tapahtuu tavallaan printtimediassa. Jokainen lehtimainos vaikuttaa vain pienen hetken, eikä vanhat aikaisemmin julkaistut ilmoitukset generoi enää mitään ollessaan paperinkeräyksessä.

Vaikuttaminen verkossa on siis kaksijakoinen asia. Voit vaikuttaa pitkäkestoisesti ja samaan aikaan vaikuttaa välittömästi. Lyhyellä aikavälillä yksi kauppa voi olla parempi kuin tuhat tykkäystä. Määrittele siis tavoitteesi. Miten haluat vaikuttaa tänään ja miten tänä vuonna.

Verkossa tavataan!