Enemmän tietoa – vähemmän haittoja



Meidän pari analytiikka gurua, eli Kartela ja Marjamäki, ovat saaneet minutkin rakastumaan tietoon. Tieto on siitä jännä asia, että kun siihen oikein rakastuu, sitä haluaa aina vain enemmän ja enemmän. Ja lopulta tuntuu siltä että sitä ei ole koskaan liikaa.

Nykyaikana kaikki mahdollinen data kannattaa kerätä

Ei ole mitään syytä jättää jotain tietoa keräämättä. Sen tallentaminen on edullista tietovarastoihin sen varalta että joskus sillekin datalle on jotain käyttöä. Tiedon hyödyntäminen on sitten huomattavasti helpompaa kun siitä on jo historiatietoa käytössä.

Analytiikka on tulevaisuuden öljy

Se kel tieto on, se tekee helvetisti rahaa. Sen takia Google kerää meidän sijaintitietoa. Sen takia kaikki isot yritykset keräävät jatkuvasti aivan käsittämättömän määrän dataa. Jokainen anturi kerää pienimmäkin tiedon murusen talteen, jotta sitä voidaan hyödyntää jatkossa. Google tietää ensimmäisenä sen koska influenssa aalto tulee Suomeen. Miljoonat käyttäjät etsivät tietoa, syöttävät hakusanoja ja selaavat Chromella verkkoa. Siitä käyttäytymisestä on aika helppo tehdä analyysit ja yhdistää pisteet.

Apple ei tee joukkoistamista tai kysele käyttäjiltä kommentteja verkossa. Sen myymälöissä käy vuositasolla miljoonia ihmisiä. Näiden kohtaamisten avulla he voivat analysoida käyttäytymistä ja tehdä tulkintoja. Tieden kerääminen voi siis olla joko automatisoitua ja digitaalista tai sitten manuaalisempaa offline-maailmassa tapahtuvaa keruuta.

Rakastu dataan. Ymmärrä mitä kaikkea sillä voi oikeasti tehdä, varsinkin jos sitä on paljon.

Kun meillä on käytössä oikeanlaista tietoa, voimme kohdentaa sisältöä paremmin. Osumme suositteluissa oikeampaan ja pystymme tarjoamaan relevanttia sisältöä oikeaan hetkeen. Tarjoamme samalla käyttäjille vähemmän häiriöllisiä viestejä. Markkinointikin on helpompi hyväksyä kun tuote jota meille myydään on edes jollakin tasolla sellainen joka meitä kiinnostaa.

Väärässä hetkessä, vääränlaisella viestillä voit hetkessä tuhota koko asiakkuuden. Tai saada asiakkaan rakastumaan sinuun. Kumman valitset?

Janne Gylling


Avainsanat: apple brändi digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma käyttökokemus metelimedia palvelumuotoilu Personointi Sisältö Sisältöstrategia verkkopalvelu

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä