Hyvä ja kiinnostava



Siinä se on otsikossa kiteytettynä. Saku Tuomisen ”Matkanopas” -kirjan pääviesti siihen että mitä jokaisen yrityksen ja tuotteen on oltava. Hyvin sanottu Saku.

Yritysten tulisi siis olla hyviä, sillä mittarilla millä valittu kohderyhmä yritystä arvioi. Ja samalla pitäisi olla kiinnostava.

Hyvänä esimerkkinä on mainittu, jälleen kerran, Apple. Applen tuotteet eivät juurikaan ole parhaita millään mittarilla, mutta tuotteet ovat sitäkin kiinnostavampia. iPodilla ei voinut tehdä puoliakaan niistä toiminnoista mitä muilla mp3-soittimilla, mutta silti se pystyi olemaan niin kiinnostava että siitä tuli myyntimenestys. Itseasiassa iPodin menestys mahdollisti koko Applen jatkuvuuden, sillä pc-markkinoilla Mac on edelleen todella marginaali.

Oletteko huomanneet että..

Siitä päästääkin huomioon. Applen kiinnostavuus perustuu myös siihen että se on marginaali tuote. Apple on ollut pitkää Think Different -aatteen merkki. Jos haluat olla erilainen, ja näyttää että ajattelet eri tavalla kuin muut, olet hankkinut Applen. Mutta nyt lapset saavat jo vanhemmiltaan heidän vanhoja iPhoneja, jotka ovat kaukana erilaisuudesta. Applen tuotetta ei tulisi koskaan saada perintönä, tai muutenkaan ilmaiseksi. Se runtelee koko brändin ajatuksen ja ideologian.

Jos siis tuotteen tulee olla hyvä ja kiinnostava, kuinka pitkään Apple voi menestyä? Kiinnostavuus häviää helposti kun tuote on kaikilla. Hankkimalla iPhonen et erotu joukosta, vaan sulaudut joukkoon. Ja kun se ei ole oikeasti ominaisuuksiltaan yhtään sen parempi kuin kilpailijat, on edessä varmasti haastavat ajat.

iKello näyttää tulevaisuuden

Applen seuraava kulutushyödyke on huhujen mukaan kello. iWatch on tuote jossa on hyvä kate ja niitä voi myydä ihmisille pari vuoden välein uuden. Aika näyttää että tuleeko kello ja myykö se kuin häkä. Veikkaan että tulee ja myy.

Ruoka on katettu

Työkaveri oli käymässä Hyper Islandilla ja kertoi sieltä hyvän tulevaisuuden huomion. ”Digitalisoituminen on vasta alkupalat ennen pääateriaa.” Ajatus siitä että se muutos jonka näemme nyt valtavana, on kuitenkin vasta ison allon ensimmäinen pieni pisara. Mitä enemmän sitä ajattelee, sitä enemmän tulevaisuus kiinnostaa.

Elämme tällä hetkellä ehkä koko historian mielenkiintoisinta aikaa. Olemme todistamassa niin suurta muutosta joka koskettaa useita toimialoja, tuhoten ja luoden uusia.

Katso sineen taivaan

Nyt on siis nähtävä huomattavasti pidemmälle kuin vuoden tai kahden päähän. Olen pyrkinyt toitottamaan että jokainen nyt rakennettu palvelu pitäisi rakentaa niin että siinä on otettu jo vähintään kolmen vuoden asiat huomioon. Verkkopalveluiden teknologiavalinnat pitäisi ajatella ainakin viisi vuotta eteenpäin. Jos valitsemassasi teknologiassa ei ole jo nyt verkkokauppaa integroituna, olet valitsemassa väärää teknologiaa.

Onko palvelusi tällä hetkellä hyvä ja kiinnostava? Entä kun maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Onko palvelusi kiinnostava vielä vuodenkin päästä? Tai mitä sinun pitäisi tehdä, että se pysyisi kiinnostavana seuraavat 50 vuotta?