Irtoverkostoja


Haluaisin käyttää enemmän verkostoja. Netti on täynnä mielenkiintoisia ryhmiä joissa liikkuu satoja innovatiivisia henkilöitä pitkin päivää.

Kuitenkin tähän asti homma on kaatunut aina siihen, ettei yksittäisillä henkilöillä jotka ovat käyneet esittelemässä tuollaisista ryhmistä omia ajatuksiaan, ole riittävää ymmärrystä siitä mitä olemme tehneet, mitä on jo kokeilut, minkälaisia tuloksia niistä on tullut ja mitä kaikkea on jo tulossa. Tekeminen jää siis täysin irralliseksi. Neukkarissa kasvaan molemminpuolinen tuska siitä että palaverin lopputuloksena ei synnyt oikeastaan mitään.

Vaatii aivan liikaa aikaa briefata kymmenen tahoa vuodessa siihen mitä halutaan tehdä. Sen takia on luontevampaa käyttää vain muutamaa tahoa.

Sitä voisi verrata luottohenkilöön vaikkapa lähikaupan lihatiskillä, tai levykaupan tuttuun myyjään. Hän tietää makuni, hän tietää mitä olen tähän asti ostanut ja hän osaa esitellä minua kiinnostavia uutuuksia.

Verkostoissa tuntuu asuvan aina valtavasti viisautta, mutta se viisaus on liian monesti rakennettu niin ohuiden tietojen päälle ettei ainakaan itselleni jää mitään ostettavaa.

Muutama päivä sitten kävin juttelemassa Fonectan henkilön kanssa. Täytyy oikein kehua häntä. Ehkä vuoden paras palaveri. Sisällöt täysin mietittynä sen mukaan mikä voisi kiinnostaa minua. Reilu tunti neukkarissa pelkkää yhteissoittoa siitä että missä asennossa maailma makaa ja minkälaisia toimenpiteitä pitäisi tehdä. Perentymistä, paneutumista ja kuulijan huomioimista. Tykkäsin kovasti.

Jos siis olet keksinyt kymmenen loistavaa ideaa, miten varmistat että ne ovat minulle uusia? Mistä tiedät ettei niitä ole jo kokeiltu? Palveluidesi myyjänä et kuitenkaan kuulu meidän kohderyhmään joten et ole törmännyt juuri mihinkään mitä teemme ja miten viestimme.

Vältytään jatkossa noloilta hetkiltä. Keskity enemmän, valmistaudu paremmin ja kuuntele.



Janne Gylling
tiistai 29 huhtikuun, 2014


tagit
brändi Ensivaikutelma Graafinen suunnittelu käyttökokemus Kiire Markkinointi myynti Personointi