044 750 4444 janne@jannegylling.fi

Kirjoituksia

Kun kebab vaihtui lenkkareihin

Aloitin juoksuharrastuksen noin kolme vuotta sitten. Ensimmäiset lenkit olivat sellaisia kuoleman ja kalman välimaastossa olevia räpiköintejä, jotka olivat mitaltaan ehkä kolme kilometriä. Ensimmäinen yhtämittainen 5km lenkki taisi tulla vasta muutaman kuukauden...

Avattava – runo joka osaa yllättää

Sain postissa kirjeen. Sellaisen perinteisen paperisen kirjeen, jonka huomioarvo oli kaikessa tässä digiajassa huomattavan erottuva. Se piti sisällään runon. Pienen, hauraan runon. Sisältö joka kosketti sillä hetkellä. Sisältö joka vangitsi lukijansa täysin täksi...

Uskalla sanoa se ääneen

Kävimme äsken hienoa dialogia Twitterissä verkossa näkyvistä ”viiden minuutin blogeista”. Kun Minna kirjoitti niin ansiokkaasti oman versionsa, ajattelin kerrankin kokeilla, että miltä tuntuu käyttää kokonainen viisi minuttia kirjoittamiseen. Täytyy...

Työntekijälähettiläski

Työntekijälähettiläs. Tuo arvaamaton viestinviejä, joka levittelee työnantajansa sisältöjä ympäri verkkoa. Täysin pyyteettömästi hän osoittaa omalla aktiivisuudellaan että hän on kiinnostunut työnantajansa asioista ja haluaa että yritys menestyy myös jatkossa, jotta...

Diilaa linssiin

Sain ensimmäiset silmälasini kun olin ala-asteen toisella luokalla. Sen jälkeen olen tainnut hommata n. kahdetkymmenet lasit. Laskin tässä eräänä päivänä, että lasien keskimääräinen hinta on ollut per ostokerta n. 300 euroa, sillä kuten moni tietää, ne televisiosta...

Sosiaalinen saareke

Samalla kun uudet sosiaalisen median palvelut yrittävät vallata jalansijaa markkinassa, nykyisistä pyritään ottamaan enemmän irti. Sisältömarkkinointi ja kanavissa palveleminen, asiakkaiden huomioiminen ja aktiivinen sisällöntuotanto sekä sisältöjen kautta...

Vain muutos ajaa eteenpäin

Isäni totesi joskus, että vaihdan puhelinta ja työpaikkaa useammin kuin toiset sukkiaan. Ehkä tuossa lauseessa on jotain totuuden siementä, sillä oma CV näyttää aina välillä kuin sinne olisi ammuttu työpaikkoja haulikolla. Toisaalta, jokainen vaihto on siinä hetkessä...

Eniten muuttuu työ

Loppuvuoden aikana on tapana kääntää katseita kohti tulevaa. Heittää ilmoille jonkinlainen ennustus siitä, että mitkä ovat seuraavan vuoden suurimmat aiheet ja trendit. Ja mitkä ovat niitä asioita joista pitäisi jokaisen ymmärtää mielellään heti tammikuun alusta...

Tekee sun duunit

Kävin vierailemassa somenkielisissä uutisissa ja samalle viikolle osui Joonas Villasen kanssa jutustelu kameran edessä. Molemmat tapaamiset rönsyilivät keskustelun lomassa vähän minne sattuu, mutta niin siinä yleensä käy kun innostuu aiheesta. Yksi päivänpolttava aihe...

Sisällöt eivät riitä – TOP3 vinkkiä

Teemme päivittäin asioita sisältömarkkinoinnin parissa. Teknologiatoimittajan roolissa näemme tällä hetkellä tuhansille työpöydille joiden äärestä syntyy sisältöjä asiakkaiden johdattamiseen kohti ostopäätöksiä. Noin reilun kahden vuoden aikana, on Flocklerilla...

Yhdessä enemmän vai enemmän yhdessä

Kirjoitin verkostoitumisesta Verkostoitukaa!!1! jutussani. Aihe tuntui jotenkin silti tänään, kaiken sen jälkeen mitä olen keskustellut niin neukkareissa ja puhelimessa, että ehkä siitä voisi vielä jatkaa tai toistaa samaa virttä. Katsotaan mitä tästä tulee.....

Valoa funnelin päässä

Käyttäjiä pyritään ohjailemaan erilaisia funneleita pitkin myyntiprosessin aikana. On oma funneli jossa keskitytään ohjaamaan heitä palveluihin ja omansa varsinaiselle ostoprosessille. Tämän ostopolun katkeamista sitten mitataan eri tavoin. Me Flocklerilla puhumme...

Verkostoitukaa!!1!

Osalle verkostoituminen on melko luonnollinen tapa rakentaa liiketoimintaa. Yrityksen alkumetreillä verkostosta haetaan tukea, turvaa ja mahdollisia kaupallisia yhteistyömahdollisuuksia. Varsinkin IT-alalla, kun yritys alkaa olla riittävän suuri, se alkaa verkostoitua...

Haudataan intranet

Kiitos Henna Niiranen (@HennaNiiranen). Tämän kirjoituksen aihe on yhdessä päätetty tällä viikolla neukkarissa. Tässä aiheesta oma puoliskoni. Mikä on nykyaikana Intranetin merkitys ja rooli? Wikipedia määrittelee intranetin seuraavalla tavalla: ”Intranet on...

Kamarista keittiöön

Kävin viikolla puhumassa yhden Nuorkauppakamarin kuukausitapaamisessa. Nuorkauppakamarin toiminta on minulle lähinnä tuttua vain parin entisen työkaverin kautta, joten oli hauska käydä tutustumassa uusiin ihmisiin. Kun kerta vietän tätä ”Powerpointitonta...

Helppohan sun on

Tässä viisi yleisintä ja mystisintä kommenttia, kun puhutaan sisältömarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja aktiivisuudesta verkossa. Helppohan sun on kun sä kirjoitat niin paljon Ei ole. Vihasin koko kouluajan kirjoittamista, enkä voi sanoa nauttivani siitä...

Menestys asuu kivijalassa

Otsikko ei liity oikeastaan mitenkään siihen perinteiseen termiin kivijalasta, jolla tarkoitetaan myymälöitä. Vertauskuva rakentuu enemmänkin talonrakentamiseen ja sen perustuksiin. Ajatus nousi aamubussissa, kun katselin kevään ensimmäisiä rakennustyömaita....

Mitä Sitten Ostettaisiin

Pari päivän aikana on käynyt kiivas keskustelu MSO.fi -palvelun ilmoitettua lopettamisestaan. Osa on kovasti sitä mieltä, että tämä oli täysin nähtävissä ja toiset kommentoivat etteivät ole kuulleetkaan MSO.fi -palvelusta ennen tätä ilmoitusta. Ei taida olla tässä...

Suomalainen nimistrategia

Olen viimeaikoina miettinyt normaalia enemmän yritysten nimiä ja niiden taustoja nimien takana. Jäin tuossa eräänä päivänä miettimään, että miksi perinteisillä toimialoilla toimivilla yrityksillä on aina tietyn tyyppiset nimet. Tarkoitan siis Pirkanmaan...

Vasten tuulilasia

On se aika vuodesta. Tai oikeastaan se aika neljästä vuodesta. Kynäilin jo pari vuotta sitten tänne samasta aiheesta. Silloin otsikko oli ”Vaaleilla valitut”. En voi mitenkään ymmärtää, että miksi kansanedustajat ovat pääosin niin passiivisia vaalien...

Emme usko mitä sanotte

Ehkä näin vaalien alla voi käyttää politiikastakin tuttua ajatusta: Ei ole niinkään merkitystä mitä sano, vaan mitä teet. Varmasti yksi suurimmista haasteista jatkossa onkin, miten yritykset ja organisaatiot rakentavat luottamusta niin asiakkaiden kuin työntekijöiden...

Kulttuuri vastaan raha

Tässä ollaan nyt pari päivää Yrityspäivät -rektymessuilla tutustumassa Tampereen seudun opiskelijoihin. Koitamme löytää lisää loistavia tyyppejä meille duuniin ja pieni haravointi yliopistolla antaa nopeasti kuvan siitä minkälaista ehdokasta on tarjolla. Kohtaamisissa...

Sananen digiähkystä

Välillä on niitä hetkiä kun tekee mieli kirjoittaa. Ajautuu oikein kunnon flow-tilaan ja naputtelee viisi juttua ihan heittämällä. En olisi uskonut sitä itsestäni vielä pari vuotta sitten. Vihasin, tai en ainakaan rakastanut kirjoittamista. Kuvallinen viestintä oli...

Sen seitsemän tapaa

Asiantuntijuuden ja tunnettuuden kerääminen tavoitekohderyhmässä ottaa aikaa. Jotta yrityksesi, brändisi tai tuotteesi nousee arvoasteikolla, on sinun tehtävä selkeä suunnitelma ja noudatettava sitä. Ohessa seitsemän vinkkiä joiden avulla pysyt kilpailijoiden edellä...

Sisällöt kuuluvat kaikille

Jokaisessa organisaatiossa, jokaisen henkilön tulisi osallistua sisällöntuotantoon. Miksi? Sen takia, että yrityksen tarjoaman asiakaskokemuksen kannalta se luo tärkeän pohjan jolle rakennetaan monipuolista viestinnän sävyä. Brain Trafficin toimitusjohtaja Kristina...

Intranet SMILE

Sisäinen viestintä toimii yleisesti vahingossa. En edes yritä väittää että se toimisi meillä täydellisesti. Viestin kulkeminen pienessäkin yrityksessä voi olla haasteellista. Ja kun kokemusta on myös isompien organisaatioiden viestinnän pullonkauloista, on ehkä...

Oikea hetki lukea uutinen

Ehkä jotkut ovatkin jo huomanneet, että Aamulehti julkaisi uuden Hetki -palvelunsa. Keskustelu ja kommentointi on ainakin käynyt kiivaana heti julkaisun jälkeen. On hauska nähdä, kuinka samat ihmiset jotka ensin valittavat ja kommentoivat että mediatalot ovat...

Etusivu on kuollut

Suunnistamme sisältöihin entistä enemmän hakukoneiden ja sosiaalisessa mediassa jaettujen linkitysten kautta. Hypimme sisältösivulta toiselle ja kulutamme erilaista mediaa enemmän huvipuistomaisesti, kuin raiteilla. Tästä johtuen julistan etusivun kuolleeksi. En väitä...

Markkinointiviisikko

Sähköisten palveluiden käyttäminen jatkaa kasvuaan. Kuluttajien vaatimukset saada palvelua ja käyttää haluamiaan palveluita on entistä tärkeämpää arjessa ja varsinkin arjen ulkopuolella. On puhuttu paljon siitä miten yritykset voivat palvella verkossa työajan...

Rohkeasti kaupallinen

Väittäisin että aika harva lukija tietää kuka on Nyjah Huston. Nyjah Huston on vuonna -94 syntynyt ammattilaisskeittari joka on hallinnut viimeiset vuodet skeittauksen Street League -sarjaa diktaattorin ottein. Hän on voittanut kisojen kautta enemmän rahaa kuin kukaan...

Sisältömarkkinoinnin eväät

Verkosta löytyy tuhansia tutkimuksia niin markkinoinnin kuin psykologian puolelta, että miksi ihmiset jakavat tiettyjä sisältöjä. Pyrimme kaivamaan yleisimmät esille ja valitsimme kahdeksan parasta. Tässä siis eväitä vuoden 2015 sisältömarkkinoinnin tekemiseen. 1....

Kahdeksan askelta sisältöihin

Käymme päivittäin keskusteluja siitä, kuinka asiakkaamme voisivat kehittää omaa verkkoläsnäoloaan. Koitan tässä avata hieman taustoja sille, miten pääsee helposti aloittamaan aktiivisen sisällöntuotannon. Yksi selkeimmistä tavoista on rakentaa oma varsinaisesta...

Vakuuta talousosasto – TOP13 perustelut

Yllättävän monessa organisaatiossa joudutaan vielä perustelemaan markkinoinnin budjettia talousosastolle. Nämä kirstunvartijat ymmärtävät parhaiten lukuja perusteluiksi, joten tässä 13 vinkkiä joilla käännetään ajatukset sisältömarkkinoinnin puolelle....

Sisältömarkkinoinnin 5 vinkkiä

Tässä kohtaa vuotta on hyvä antaa vinkkejä sisällöntuottajille ja kaikille sisällöntuotannon kanssa työskenteleville. Tässä siis TOP5 asiaa joiden avulla on hyvä aloittaa seuraavan vuoden sisältösuunnitelmat. 1. Luo houkuttelevaa sisältöä Rima on tällä hetkellä melko...

Organisaation omenapora

Edessä on uusi vuosi ja uudet tavoitteet. Tammikuu alkaa monessa yrityksessä nollasta, jolloin vuoden tavoitteet on päivitetty ja tavoitteiden täyttyminen on vain haikea ajatus myyntimiehen mielessä. Mistä siis löydetään ne menestyksen siemenet joiden avulla kasvu...

Neljä viisasta tietäjää

Näin joulukuun alkaessa on hyvä katsoa mennyttä. Taakse jäävä vuosi on viestinnällisesti melko herkullinen tapaus. On käsitelty edelleen Talvivaaraa, Stockmannia ja avioliittolakia. Lehdistö ja verkko on nostanut ilmiöitä toisensa perään ja kansalaiset ovat istuneet...