Luomisprosessi



Aloitin pari viikkoa sitten juoksemaan. En ole harrastanut juoksua sitten – oikeastaan koskaan. Nyt käyn joka toinen päivä juoksemassa raittiissa ulkoilmassa. Se energia jonka juoksemisesta saa, on aivan käsittämätöntä. Olen harrastanut maastopyöräilyä muutaman vuoden, ja siinä saa rämpiä keskellä metsää aika monta tuntia sen fiiliksen eteen, jonka saa helposti reilun puolen tunnin juoksusta.

Juokseminen on siitä mukavaa, ettei se vaadi juurikaan aikaa. Illasta löytyy se puolituntinen aika helposti, varsinkin kun se tarvitsee löytyä vain joka toinen ilta.

Oman juoksukunnon kehittyminen on prosessi. On aloitettava pikkuhiljaa, rakennettava peruskuntoa ja otettava tuntumaa juoksemiseen. Kun sitten löytää sen oman tahdin, ei tarvitse kytätä sykemittaria.

Juoksemisessa pätee samat säännöt kuin markkinoinnissa ja viestinnässä. Sinun on löydettävä into viestimiseen, testattava itsellesi sopiva tahti ja luotava prosessi jotta jatkuvuus säilyy.

Muutaman viikon jälkeen alat tuntea jo ulkoa oikeat reitit jotka antavat parhaat tehot. Alussa pyrit kiertämään vaikeita ja raskaita ylämäkiä, säästelet voimia ja totuttelet.

Molemmissa on tärkeintä se, ettei aloita liian lujaa. Aika moni yritys on mennyt esimerkiksi Facebookkiin kamalalla tohinalla, huutanut siellä kaksi viikkoa ihan täysiä, jonka jälkeen sanominen on loppunut. Sinun tulee luoda prosessi jonka tuottaa aina uutta sisältöä organisaatiostasi. Silloin viestit eivät lopu koskaan kesken.

Viestintä ja juoksu ovat välineurheilua. Molemmissa saat parempia tuloksia kun sinulla on käytössä oikeanlaiset välineet. Ja väärillä kengillä on mahdollisuus saada pahoja vammoja – saati sitten mainekolhuja.

Jatkuva mittaaminen antaa sinulle jonkinlaista osviittaa kehityksestä. Onko tekemiselläsi vaikutusta, teetkö oikeita asioita? Onko tahti oikea, vaikuttaako tahdin muutos?

Itse kyllästyn nopeasti. En ole juossut nyt kertaakaan samaa lenkkiä kahteen kertaan. Kaipaan vaihtelua, saan uutta energiaa uusista maisemista ja juokseminen ei tunnu niin pakonomaiselta. Juosten näet omalta asuinalueeltasi sellaisia kohtia joihin et varmasti ole kiinnittänyt huomiota aikaisemmin.

Viestinnässä tulisi kokeilla rohkeasti eri kanavia. Asiakkaasi eivät ole jatkuvasti paikoillaan. Sinun tulee tehdä muutoksia, vaihtoja, pysyä liikkeessä. Ja tekemällä asioita eri tavalla, saat niihin täysin uusia näkökulmia.

 

Olisiko tänään se päivä kun kaivat vanhat lenkkarit kaapista?




2 thoughts on “Luomisprosessi

  1. Hienosti rakennettu vertauskuva! Itselläni on jonkinverran rankemmat prosessit työn alla niin hyvinvoinnin, kuin markkinoinnin ja viestinnän suhteen. Kirjoitus kuitenkin osui ja uppos!
    T: @LariPakkanen

  2. Paluuviite: Ylitä itsesi

Comments are closed.