Miksei ne vaan koodaa tätä meille? – mainostoimistot ei vaan osaa



Istuin mainostoimistoissa vuosia. Suunnittelimme erilaisia verkkopalveluita ja kampanjasivustoja niin monta kertaa että referenssilistani ei mahdu edes pienellä fontilla A4:lle.

Olin monesti mukana projekteissa, joissa tekninen toteutus heitettiin ulkopuoliselle toimijalle. Ja aina sellaisissa tapauksissa naureskelimme kun IT talot kaipasivat speksiä, teknistä määrittelyä ja tarkempaa kuvausta. Eikö ne reppanat nyt osaa yhtä saittia koodata, ihmettelimme.

Teimme itse viikossa, tai parissa päivässä kokonaisia verkkosivuja. Joten ihmetys oli suuri kun muilla toimitusajat laskettiin kuukausissa.

Speksin kaipaaminen tuntui hullulta. Kyllähän sivustoja hakataan kasaan ilmankin.

Olen ollut nyt kohta vuoden siellä toisella puolella. Työnantajani on IT-alan toimija, joka työllistää yli 200 henkilöä.

On hauska huomata että omatkin ajatukset, asenteet ja mielipiteet muuttuvat

Huomaan olevani muuttunut mies. Tietämyksen ja ymmärryksen lisääntyessä sitä huomaa että asiat ovat huomattavasti monipuolisempia. Kun mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on rajattomasti, se asettaa oman suunnittelutyön täysin uuteen valoon.

Väitän ettei yksikään mainostoimisto tässä maassa ymmärrä mitä verkko oikeasti mahdollistaa

Sähköinen asiointi, digitaaliset liiketoiminnot ja verkkopalvelujen suunnittelu muuttuu niin paljon yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä, että me kaipaamme sitä speksiä jo pelkästään todisteeksi siitä että näemme kuinka kuutamolla mainostoimistojen suunnittelijat ovat.

Verkkopalveluiden rakenteet muuttuvat digistrategioiden myötä. Yksittäiset saitit kuolevat kun verkkoläsnäolo pirstaloituu.

Verkkosuunnittelijoiden haasteet kasvavat ja roolit muuttuvat. Duuni menee vaikeammaksi ja pelkkä taiteellinen koulutus riittää työvoimatoimiston ovelle saakka.