Nettinatiivit



Tällä hetkellä nuoriso ei tiedä mikä on c-kasetti. Kymmenen vuotta sitten syntyneet eivät tiedä aikaa ennen matkapuhelimia ja nettiä. Muistatko ajan jolloin elokuvat tallennettiin ja vuokrattiin VHS-kaseteilla? Kuinka monelta löytyy vielä kännykkä jossa on musta-valko näyttö? Entäs musta-valko televisio?

Moni asia, joka oli tullessaan tekniikan yksi ihmeistä, on unohtunut täysin. Muutos ei tule koskaan olemaan yhtä hidasta kuin se on nyt.

Istuin linja-auto aseman kahvilassa, kun vanhempi rouvashenkilö ihmetteli ääneen että onko Matkahuoltokin ollut jo 80-vuotta olemassa. Totesi sen olevan todella pitkä aika, mutta sitten hän sanoi sen viisaimmain lauseen. ”Se on pitkä aika, varsinkin jos miettiin sitä eteenpäin.” Aivan niin. Kun muutosnopeus kasvaa kiihtyvällä vauhdilla, voidaan todeta että seuraavat 80 vuotta on pidempi aika kuin mennyt 80 vuotta. Maailmassa tapahtuu nyt kuukaudessa enemmän, kuin 20-luvulla koko vuoden aikana.

Mitä ovat siis nämä nykyajan nettinatiivit, eli henkilöt jotka eivät erottele online ja offline maailmaa? Olen itse ollut verkossa melkein puolet elämästäni. Minun sukupolveni, eli 70- ja 80-luvulla syntyneet muistavat vielä lankapuhelimet, Lapsuudessamme sovittiin ulos leikkimään menemiset edellisenä päivänä. Saimme ensimmäiset kännykät ja olimme siinä iässä että internetin omaksuminen oli helppoa ja luontevaa.

Muistamme toki myös WAP-palvelut, eli mobiilinetin ensimmäisen aallon joka ei sitten koskaan lähtenytkään lentoon. Tekstipohjainen netti, musta-valko ruudulla vastasi mielenkiinnossaan ehkä teksti-tv:tä. Ok, huono vertaus, sillä tiedän että yllättävän moni pitää teksti-tv:tä parhaana paikkana seurata esim. SM-liigan tuloksia.

Olemme verkossa 24/7. Haemme sieltä kaiken sen tiedon jota tarvitsemme ja jaamme kaiken oman tietämyksemme verkkoon. Tämä aukaisee sellaisia mahdollisuuksia, ja uhkia, liiketoiminnalle jokaisella toimialalla, että siihen on suhtauduttava riittävällä panostuksella. Digitalisoituminen on jo muuttanut kokonaisia toimialaloja (valokuvaus, videovuokraus, matkatoimistot jne.).

Moni organisaatio ajattelee, että pysymällä poissa verkosta, olisi jotenkin turvassa siellä tapahtuvalle kilpailulle.

Ei saisi koskaan yleistää omaa käyttäytymistään, mutta itse katson jokaisen ostamani tuotteen tietoja ja kommentteja verkosta ennen ostopäätöstä. Siis elektroniikka, harrastusvälineet jne. Maidon tai leivän tietoja en jaksa seurata, sillä olen muutenkin todella huono esimerkki ruokakaupan ostokäyttäytymisestä. (En tiedä mitä litra maitoa maksaa, eikä se minua edes toistaiseksi kiinnosta).

Mieti miten tuo käyttäytyminen vaikuttaa sinun toimialaasi? Jokainen asiakkaasi Googlettaa sinua ennen liikkeeseen tuloa, ja vertailee jo etukäteen että astuuko edes kauppaasi sisään? Sosiaalinen ostaminen on jo nykypäivää. Ostopäätökseen vaikuttaa niin moni sellainen asia johon itse et voi suoranaisesti vaikuttaa.

Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että sosiaalinen media on 5% kanavaa ja 95% ihmisiä. Kun ymmärrät miten ihmiset käyttäytyvät, eli miten asiakkaasi käyttäytyvät verkossa ja elämässä, voit suunnitella heille palveluita joita he käyttävät ja joihin he sitoutuvat.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältöstrategia sosiaalinen media tavoitteet verkkokauppa verkkoläsnäolo