Oikea hetki lukea uutinen



Ehkä jotkut ovatkin jo huomanneet, että Aamulehti julkaisi uuden Hetki -palvelunsa. Keskustelu ja kommentointi on ainakin käynyt kiivaana heti julkaisun jälkeen. On hauska nähdä, kuinka samat ihmiset jotka ensin valittavat ja kommentoivat että mediatalot ovat jämähtäneet paikoilleen, ovat sitten heittämässä ensimmäisiä puukkoja heti kun yritetään rakentaa jotain uutta.

Se perinteinen suomalainen lähestymistapa on tietysti heti ajatella: ”ei tule toimimaan ja tuskin on tätäkään olemassa parin viikon kuluttua”.

On hienoa seurata teknologiatalon näkökulmasta, kuinka pystymme mahdollistamaan ketterästi uudenlaisia mahdollisuuksia julkaista uutisia. Jos historiallisena lähtökohtana on ollut se, että lehti on kannettu aamulla tiettyyn kellonaikaan postilaatikkoon ja siitä on siirrytty tavallaan täysin vapaaseen sisällön kuluttamiseen, jolla tarkoitan juttujen ja uutisten lukemista käytännössä ajasta ja paikasta riippumatta. Nyt valtavan infoähkyn aikana on siis otettu pieniä askelia sen suuntaan, että uutisia voidaan myös julkaista pieninä paketteina tiettynä ajankohtaja.

Ymmärrän hyvin, että on paljon käyttäjiä jotka haluavat sisältönsä tasan silloin kuin haluavat. Nuo käyttäjät kuluttavat elokuvansa Netflixin kautta ja kuuntelevat Spotifyn kautta heti uusimmat albumit. On silti paljon ihmisiä, jotka ovat edelleen tottuneet kuluttamaan sisältönsä isompina kokonaisuuksina. Se, että internet ja digitalisoituminen on mahdollistanut itselleen sopivien juttujen etsimisen ja tilaamisen verkosta, silti esimerkiksi painettujen medioiden rooli on pysynyt melko vahvana.

On edelleen arvoa, että olet tuttu tv:stä tai että sinusta on juttu painetussa lehdessä.

Sen takia moni halajaa telkkariin ja radioon niin kiivaasti. Isojen medioiden rooli on arvossaan. Jos sinusta on juttua verkossa, sen merkitys on selkeästi pienempi tai se ei tunnut niin isolta jutulta.

Jos palataan meidän rooliin teknologiatalona, haluamme mahdollistaa helpon ja dynaamisen sisällönjulkaisun. Tuotteemme mahdollistaa asioita joita löytyy aidosti melko harvasta julkaisujärjestelmästä (siitä kirjoittelen lisää lähiaikoina). Avullamme esimerkiksi toimittajien arki helpottuu huomattavasti.

On hauska nähdä miten ensi viikolla julkaistavaan toiseeen projektiin suhtaudutaan. Kyseessä on jälleen prosessiltaan täysin uudenlainen tapa tuottaa uutisia.

Teemme Flocklerilla töitä Suomen ja UK:n suurimpien meditalojen kanssa. Tulemme muuttamaan sisällöntuontannon prosesseja vielä yhä useamman organisaation kanssa. Itse suhtaudun odottavin mielin siihen, että kuinka palveluiden loppukäyttäjät ottavat uudenlaisia tapoja kuluttaa sisältöä oikeasti arjessaan vastaan.

Rohkeutta tullaan vaatimaan niin yrityksiltä, kuin käyttäjiltä. Kuitenkin tiedämme kaikki, että tekemällä asioita kuten ne on aina tehty, mikään ei tule kehittymään. Otamme siis askeleita eri suuntin ja katsomme että mikä suuntaa kantaa.

 

Voit lukea meidän ajatuksia ja vinkkejä sisällöntuotannon prosesseihin The Content – kirjasta.

Lataa itsellesi luettavaa osoitteesta: http://eepurl.com/79-t5

 


 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194953443150/artikkeli/uusi+digitaalinen+julkaisu+ilmestyy+tanaan+ensi+kertaa+on+sopiva+aika+tarttua+hetkeen.html

http://www.koehetki.fi/

http://www.aamulehti.fi/Hetki

 

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältöstrategia

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä