Oliko hyvä sijoitus?


Nyt on taas tehty ensi vuoden budjettia. Laskelmoitu euroja ja pyritty hahmottamaan että paljonko mihinkin menee. Excel helvettiä, kuten joku voisi sanoa.

Markkinoinnista voidaan olla montaa mieltä. Toiset määrittelevät sen mitä perinteinen markkinointi on esimerkiksi vuoden 1932 Mainonnan perusteet -kirjasta. (Kiitos Toni). Itselleni ”perinteinen” tarkoittaa lähinnä sitä aikakautta jota elettiin vuosien 1980-1995 välillä. Kun siis puhutaan perinteisestä markkinoinnista ja sen kuolemasta, ajatukseni siirtyvät muutaman kymmenen vuotta taaksepäin.

Haluaisin uskoa että mainostoimistot eivät kuole koskaan. Markkinointi ja sen temput toki muuttuvat ja meidän jokaisen on muututtava sen mukana. Perustin ensimmäisen yhden miehen mainostoimiston vuonna 1997. Oli muuten internet aika eri mallinen vielä silloin. Kun olin perustamassa mainostoimistoa vuonna 2009, oli taas meininkin aika erilaista.

Mielestäni mainostoimisto on nimenä edelleen toimiva. Se on kohtalaisen selkeä jokaisen tajuta, mutta se toki antaa mahdollisuuden kritisoinnille. Mitä on nykyajan mainostaminen? Mitkä asiat lasketaan markkinoinniksi? Jos minulta kysytään – niin kaikki.

Istuin viimeksi pari päivää sitten mainostoimiston neukkarissa. Ei puhuttu mainoksista sanaakaan. Puhuimme vaikuttamisesta, puhuimme sisällöistä ja puhuimme ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Kiitos Ulla ja Olli-Pekka hyvistä keskusteluista.

Mielestäni nykyajan mainostaminen ja markkinointi on loppujen lopuksi sijoitustoimintaa

Mietit mihin käytät eurosi ja aikasi. Sen jälkeen katsot missä ne tuottavat parhaiten. Teet sijoituksia, pyrit optimoimaan tuloksia ja hakemaan välillä jopa pienellä riskillä pikavoittoja.

On hyviä ja huonoja investointeja. Toisten sijoitusten takaisinmaksuaika on lyhyt ja toisten niin pitkä ettet ole niistä välttämättä nauttimassa. Mutta silti tärkeintä on saada sijoitetulle ajalle ja rahalle vastinetta.

 

Teitkö kuluvana vuonna hyviä vai huonoja sijoituksia?



Janne Gylling
torstai 7 marraskuun, 2013


tagit
brändi digistrategia luovuus Markkinointi metelimedia muotoilu Sisältö tavoitteet Viestintä