Vääriä muureja


Herätkää, mikä on tuo muuri tuossa? Purkakaa! On kylämme suoja suossa.
Kuolee virta, karja, maa, pian kasvaa pelloilla vaan kyyt.
Kertokaa, rakentajat, missä muuriin ovat syyt?

Suomalainen Stam1na orkesteri kirjoittaa Raja albumillaan osuvasti Muuri nimisessä biisissä. Kun kappaletta tarkastelee hieman työlasit päässä, huomaa sieltä rivien välistä asioita jotka sopivat aika moneen yritykseen ja kulttuuriin yritysten sisällä.

”Me loimme muurin jakamaan väen, jotta viholliset ettekä te toisianne enää näe.”

Liian moni yritys siiloutuu ja siten piiloutuu sermien taakse, puolustaen omaansa. Ei uskalleta tehdä asioita yhteisen hyvän eteen, ja pelätään oman reviirin pienenemistä henkeen ja vereen. Tähän kulttuuriin liittyy vahvasti myös muutosvastarinta ja vastuun pakoilu.

”Toiselle puolelle ei yllä. Ymmärrys, vihollinen kyllä. Varmasti raiskaa maamme, jos me luovumme rajamuurikivistämme.”

Epäluulo ja ennakkoluulot ohjaavat pätöksentekoa. Kun on aina tehty näin, eikä tuota ole ikinä kukaan onnistuneesti noin tehnyt. Halutaan kuulla kylmää faktatietoa siitä että kuinka naapurimaassa kyseinen asia on tehty, mielellään jo kymmenen vuotta sitten.

Rakennamme myös pienempiä muureja

Kävimme viikonloppuna vaimon kanssa syömässä ulkona. Olimme sen verran ajoissa liikenteessä, että seisoimme ravintolan terassin nurkilla kymmenen minuttia ennen avaamista. Kaksi tarjoilijaa pyyhki pöytiä ja he pyrkivät kääntämään meille selkänsä. Terassi oli rajattu köydellä, ettei vaan asiakkaat pääsisi sisälle ennen kello kahtatoista.

Kysyimme yhdeltä tarjoilijalta, että voisimmeko katsoa ruokalistaa jo etukäteen. Tyly vastaus kuului: ”No senkun katsotte”. Ei ohjausta sisälle, ei ohjausta pöytään, ei palvelua.. Vain pelkkää tylyä suomalaista asiakaspalvelua kauniina kesäpäivänä keskellä Porin keskustaa.

Kyseisen ravintolan nurkalla kävi kolme pariskuntaa kääntymässä kello 11:50 – 11:59 välillä. Henkilökunta olisi voinut poimia heidät sisälle ja saaneet päivän kassakoneen käyntiin heti kello kaksitoista. Toisin kävi. Kaksi muuta pariskuntaa kääntyi pois ja siirtyivät toiseen paikkaan, kadun toisella puolelle.

Menestyminen rakentuu aika pienistä asioista. Kun McDonald´s alkoi suositella kassalla jokaiselle asiakkaalle isompaa ateriakokoa, yksittäisen Tamperelaisen hampurilaispaikan kannattavuus parani 30.000 euroa kuukaudessa. Yhdellä pienellä kysymyksellä mielestäni ihan kohtalainen summa, joka kuukausi.

Yllättävän moni ravintola ei edes ymmärrä lisämyyntiä. Tai ainakaan sitä ymmärrystä ei ole osattu jalkauttaa henkilökunnalla.

 

 

Stam1na – ”Muuri”

http://www.youtube.com/watch?v=CQpfI594NPc
http://www.darklyrics.com/lyrics/stam1na/raja.html#9



Janne Gylling
tiistai 30 heinäkuun, 2013


tagit
brändi Ensivaikutelma käyttökokemus Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Personointi Tarina Viestintä