Verkon muotoilijat – verkkopalvelut paremmiksi



Olemme puhuneet muutoksesta. Siitä kuinka global on local.

Mitä se tarkoittaa meille jotka suunnittelemme tulevaisuuden verkkopalveluita?

Digitalisoituminen on mahdollistaja. Jos et vielä tiedä mitä Big data tarkoittaa, kannattaa viimeistään nyt selvittää itselleen sen salat. Big data avaa verkkopalveluihin ja sähköisiin palvelukanaviin niin isoja mahdollisuuksia että vuoden 2013 aikana käyttäjäkokemuksen suunnittelu ottaa historian suurimpia askeleita.

Työmme on luoda kokemuksia

Mielestäni sovellukset laahaavat vielä liikaa jäljessä. Jos avaat joka ilta puhelimellasi sää sovelluksen, niin miksi puhelin ei opi sitä? Tai jos katsomme televisiosta viikottain tiettyjä sarjoja, miksei tv kerro automaattisesti kun sarja alkaa ja nauhoita sitä jos tv ei ole päällä.

Miksi emme hyödynnä sitä tietoa jota meillä on käyttäjästä?

Tietotekniikassa on puhuttu älykkäistä ratkaisuista jo vuosikymmeniä. Applen Automator on mielestäni yksi kätevimmistä käyttöjärjestelmän osista, vaikkakin vaatii ensin manuaalista tekemistä.

Sähköiset palvelut voisivat olla kehittyneempiä

Suomalainen Jolla kehittää Nokialta jäänyttä Meego käyttöjärjestelmää. Nyt olisi aika tehdä älykkäitä ratkaisuja. Voisiko puhelin olla käyttäjäänsä viisaampi?

Keksin heti miten puhelin voisi oikeasti auttaa meitä arjessa. Miten teknologia mahdollistaisi uudenlaisia älykkäitä palveluita.

Ajattele omaa arkeasi. Missä näkisit hyötyä jos käyttämäsi palvelu ymmärtäisi sinua ja oppisi rutiinisi?

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus muutos palvelumuotoilu verkkopalvelu