Yhden ryhmä – The Group of One



Keskustelin tällä viikolla junassa mielenkiintoisen aiheen ympärillä. Verkoläsnäolo ja verkkoviestintä, tai viestintä yleisesti, on tällä hetkellä ongelma pääasiassa isoissa yrityksissä. VR taisteli viestintäongelmien kanssa jo pari vuotta sitten. Isot liitot ovat käyneet mediassa väittelyä työntekijöidensä kiusaamisesta tai työoloista. On käsitelty mediatalojen tapaa irtisanoa henkilöstöä ja naurettu matkapuhelinyhtiölle joka ei osaa hyödyntää saamaansa julkisuutta

Tuntuu siis siltä että mitä isompi firma, sitä isommat ongelmat.

Mistä siis johtuu että pienet ja ketterät voivat tehdä verkossa mitä tahansa, mutta isot dinosaurukset taistelevat oman verkkojulkisuutensa kanssa? Vastaus piilee jo kysymyksessä. On todella helppoa olla yksityisyrittäjä ja kirjoittaa mitä tahansa, koska tahansa. Voit olla mistä asiasta ihan mitä mieltä tahansa, etkä loukkaa tai vahingoita ketän muuta kuin itseäsi. Mitä isommasta yrityksestä on kyse, sitä haastavampaa viestintä on.

Ajatellaanpa vaikka että VR:n yksittäinen veturinkuljettaja olisi pitänyt blogia jossa kritisoi Italiasta hankittuja junia, niiden sopivuutta pohjoisen oloihin ja ostajan huonoa ymmärrystä hankinnan suhteen. Kuinka suuri vaikutus olisi sellaisella viestinnällä koko rautatieyhtiön maineeseen?

Missä siis kulkee se raja, johon työntekijäminä loppuu ja josta yksityishenkilöminä alkaa? Ovatko ne edes eri asioita? Tai oikeastaan, voiko ne koskaan olla täysin eri asioita? Jos Perussuomalaisten kansanedustaja kirjoittaa yksityishenkilönä omaan facebook profiiliinsa ihan mitä sylki suuhun tuo, voiko hän koskaan tehdä sitä ”vain” omana itsenään? Onko meillä siis edes sellaista elämää joka ei liittyisi mitenkään siihen missä olemme töissä. Jos Coca-Colan toimitusjohtaja istuu ravintolassa Pepsi lasi kädessä, voit olla varma että kuva löyty verkosta nanosekunneissa. Onko meillä siis ”omaa” yksityistä elämää työelämän ulkopuolella? Ehkä ei.

On siis helppo kirjoittaa yksin, kun muodostaa toimituskunnan jossa on vain yksi henkilö. Mutta jos verkkoviestinnästä vastaavassa ryhmässä onkin kymmenen ja koko organisaatiossa on väkeä yli tuhat. Sen hallinta onkin sitten huomattavasti vaikeampaa. Ei mahdotonta, mutta vaikeampaa.

Mitä siis tulisi tehdä?

Organisoidu tämän asian ympärille. Muodosta ydintiimi joka vastaa kokonaisuudesta. Määrittele selkeät tavoitteet ja rakenna realistinen vuosikello jonka mukaan toimit. Suunnitelmallisuus on ydinsana. Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä.

 

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Markkinointi metelimedia Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo Viestintä