Asiantuntijan uudet saappat



Twitterissä @hennaniiranen heitti aiheeksi “Mitä taitoja ja ominaisuuksia it-duunari tarvitsee lähitulevaisuudessa?”

Pakkohan sitä otsikkoa oli muokata lyhyemmäksi. Ja oikeastaan muutenkin otsikko ottaa jo vahvasti kantaa siihen muutokseen, josta myös Henna on selkeästi kartalla.

Minkälaisia taitoja tärkeämpää on ensin miettiä, että mihin suuntaan kaikkiaan niin it-alan kuin moni muukin asiantuntijaduuni on menossa. Ja mitä sellainen duunari näinä päivinä oikein tekee.

Olen itse aina peräänkuuluttanut monipuolisuutta. Ymmärrän hyvin niitä jotka keskittyvät ja tekevät vuosikymmeniä yhtä ja samaa kapeaa sektoria. Heistä voi tulla sen tietyn asian syväosaajia, mutta väitän että jatkossa tarvitsemme enemmän henkilöitä jotka:

1. Ymmärtävät kokonaisuuksia
2. Tajuavat myös kaverin tontista hiukan

Eli sellaisia moniottelijoita joista on hankkeiden useammassa vaiheessa hyötyä. Ymmärtämällä kokonaiskuvan, pystyy tuottamaan parempia osakokonaisuuksia jotka toimivat paremmin yhteen.

Seuraavaksi korostuu henkilön yhteistyötaidot. Se miten hän pystyy toimimaan osana isompaa tiimiä ja löytämään sieltä paikkansa. Toisaalta henkilön tulisi myös pystyä hoitamaan asioita tarvittaessa yksin, jottei jatkuvalle manageeraamiselle olisi tarvetta.

3. Ovat tiimipelaajia
4. Syttyvät yksin ja ryhmässä

Tiimeihin mahtuu aina erilaisia yksilöitä. On myös hyvä huomata, että välillä se oma rooli vaihtelee huomattavasti eri ryhmissä, joten oman roolin joustavuus on toimivan ryhmädynamiikan edellytys.

On kyseessä sitten duunari tai asiantuntija, pitäisi hänen jatkossa pystyä kommunikoimaan ja osallistumaan keskusteluun. Jokaisella tulisi olla sen verran omaa näkemystä ja kokemusta, että pystyy perustelemaan päätöksiä ja osallistumaan ratkaisujen suunnitteluun.

5. Pystyvät argumentoimaan näkemyksiään
6. Omaavat pelisilmää ja tilanneherkkyyttä

Ryhmädynamiikan takia myös tilannetaju on ehdoton edellytys. Pitäisi pystyä lukemaan sen verran peliä että tietää missä vaiheessa kannattaa sanoa tai jättää sanomatta asioita. Asiakassuhteen hoidon kannalta, voi joskus olla ihan perusteltua antaa periksi.

Oma asiantuntijuus tulisi kuitenkin pystyä osoittamaan teoilla. Tämä vaatii monesti rohkeutta avata suunsa ja tuoda uusia näkökulmia esille. Aika moni duunari sortuu liialliseen virran mukana uimiseen, juuri sillä hetkellä kun olisi mahdollisuus loistaa.
7. Osoittavat asiantuntijuutensa
8. Tuovat asiantuntijuutensa esille

Mistä me tiedämme että joku on työssään hyvä? Mistä ne tulevaisuuden parhaat työntekijät joille riittää aina duunia oikein syntyvät? Tulevaisuudessa jokaisen työmarkkinoilla olevan identiteetti rakentuu paljon enemmän myös avoimuuden kautta. Mitä työkaverisi sinusta ajattelevat ja suosittelisiko kollegasi sinua johonkin avoinna olevaan paikkaan.

On tärkeää pystyä aktiivisesti viestimään itsestään. Se ei tarkoita jatkuvaa spämmäämistä jokaiseen kanavaan, jota myös itse sorrun välillä tekemään. Kuitenkin meidän jokaisen tulisi pystyä kertomaan tekemisestämme, osaamisestamme ja avaamaan ajatteluamme suuremmalle yleisölle.

Osaatko sanoa kuka on muotoillut Jolla-puhelimen tai suunnitellut MailChimpin käyttöliittymän? Aika harva ymmärtää edes nostaa itseään esille, vaikka siitä voisi olla suurtakin hyötyä. Olemme melko vaatimattomia niin suomessa kuin ulkomailla.

Jokaisen tulisi pystyä viestimään siitä mitä tekee ja nostamaan esille omia vahvuuksiaan, sillä kukaan ei tee sitä puolestasi.

9. Pystyvät viestimään itsestään
10. Ymmärtävät arvonsa

Viimeisenä asiana pitäisi ymmärtää oma merkityksensä. Jokaisen tulisi kasvaa 5cm lisää pituutta ja seistä ryhti suorassa oman osaamisensa takana. Itsetuntoon liittyvät haasteet näkyvät helposti asiakastyössä, projekteissa ja motivaatiossa. Kun tajuaa oman arvonsa ja sen merkityksen niin työssä, vapaalla ja elämässä kaikkiaan, on aika helpompi motivoitua jokaiseen päivään.

Olkaamme siis rohkeasti ylpeitä siitä mitä saamme aikaan. Kertokaamme siitä avoimesti koko maailmalle.

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen Elämä Ensivaikutelma Esitys muutos Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo

One thought on “Asiantuntijan uudet saappat

  1. Näin just! Mulle sanottiin Redesanin alkuvuosina ettei asiantuntija voi itseään mainostaa. Ja pah! Missä niin määrätään? Paljon on opettelemista vanhoilla jäärillä miten itsensäkin voi ja kannattaa brändätä. Kuka sen kissan pöydälle tosiaan nostaa jos ei itte. Ajatelkoot muut mitä haluaa, mutta tämä on toiminut. Parissa vuodessa uskottavaksi omassa kohderyhmäss ja ehkäpä muissakin, niissä jäärissä jopa 😉 Hyvä kirjoitus!

Comments are closed.

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä