Come on baby light my fire – huomion herättäminen



Olen käynyt kesän aikana rautakaupassa kymmeniä kertoja. Yhden puutarhavajan rakentaminen noviisilta kun ei käy ihan tuosta vaan. Aina jotain unohtuu, aina jotain tarvitsee lisää.

En käy talvella juurikaan tuollaisissa kaupoissa, sillä kaikenlainen rakentaminen ja remontointi vimmani keskittyy kesään ja kesälomaan.

Ymmärrän että kesällä voi olla töissä tuuraajia ja kesätyöntekijöitä jotka eivät tiedä valikoimasta tai rakennustavoista niin paljon kuin vakihenkilökunta, mutta en voi millään ymmärtää kuinka huonoa palvelua voi ihminen saada rautakaupassa. Ehkä myymälöissä on jotain kriteereitä joilla he seulovat akanat jyvistä ja valjastavat ne heikoimmat lenkit osaksi myyntiketjuaan.

Meneeköhän rautakaupoilla liian hyvin? Jos kilpailua on liian vähän, syntyy myyntiä kuin itsestään rittävästi. Toisaalta tässä lähellä on ainakin neljä rautakauppaa. Kyllä siellä jonkinlaista kilpailua luulisi olevan.

Tuossa kisassa olisi helppo pärjätä. Hymyile asiakkaille, kysy mitä he hakevat, auta heitä, ole aktiivinen, ole ammattilainen, opasta ja ohjaa. Ei se niin vaikeaa ole. Asiakaspalvelu on melko pieniä asioita, joista syntyy asiakaskokemus. Hyvän ja huonon asiakaskokemuksen ero voi olla hiuksen hieno.

Mitä sinä pidät yllä henkilökuntasi asiakaspalvelualttiutta? Saako sinun henkilökuntasi asiakkaidenne ostohalun syttymään?

Janne Gylling