Digistrategia kiristyvässä kilpailussa



Kuuntelin viime viikolla erästä, nykyisin Ruotsissa asuvaa Irlantilaista, ajattelijaa joka kertoi digitalisoitumisesta ja muutoksen aiheuttamasta tuskasta. Ei pitäisi puhua digistrategiasta, vaan strategiasta. Digitaalisuus ei ole jotain päälleliimattua, vaan se on osa sitä muutosta johon sinun on vastattava strategiassasi ja liiketoimintojesi suunnittelussa.

Maailma pienenee veliseni.

Olen tällä viikolla puhumassa organisaatiolle, joka miettii omaa verkkoläsnäoloaan. Kilpailija-analyysiä tehdessäni sain huomata, että digitalisoituminen, muutos ja strategia on oikeasti mietittävä jälleen kerran kansainvälisesti.

Otetaan esimerkiksi Valio. Suuri kotimainen toimija. Heidän oma verkkopalvelunsa on rakennettu aika vahvasti reseptien varaan. Tarjotaan viikon ruokalistaa ja tietoa tuotteista.

Mutta kuka on Valion reseptipankin suurin uhka?

Otetaan toiseksi esimerkiksi Elisa Viihde. Elisa ajatteli varmasti pitkään että se kilpailee Makuunia vastaan ja Soneran vastaavaa palvelua vastaan. Nähtiin kilpailukenttänä oman maan rajojen sisällä olevat toimijat. Kuka sitten tuli ja tarjosi markkinaan isolla rytinällä palvelunsa – Netflix.

Onko siis Valion suurin uhka Jamie Oliver?

Mielestäni kyllä. Jos ajatellaan tällä hetkellä televisiominutteja, joita herra Oliver saa maailmanlaajuisesti, on hänen vaikuttamisensa todella paljon isompaa kuin muutama 15sek tv-spotti Maikkarilla. Jos lasketaan paljonko minutteja saa jopa Ullan Unelma kakut -ohjelma. Yksityishenkilö joka alkoi blogaamaan, perusti verkkokaupan, pari kivijalkamyymälää ja pääse televisioon. Jopa hänen viikottainen vaikuttaminen leipovaan kansaan on suurempi kuin Valiolla tai Fazerilla.

Strategiat luodaan nyt. Oletko sinä tehnyt omat laskelmasi niin että huomioit myös kansainväliset kilpailijat kentälläsi? Ei tänne niin vaikeaa ole tulla ja ottaa oma siivunsa markkinasta.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo

6 thoughts on “Digistrategia kiristyvässä kilpailussa

  1. Terve Janne! Hyvää analyysia. Näin mekin näemme se Valiolla menevän. Muuttuman maailman haasteisiin ei voi vastata tuijottamalla menneeseen ja menneen maailman toimintatavoin. Pohjoismaisten verkkokauppojen vyöryminen Suomeen on hyvä osoitus tästä.

    t. JP, Valio

    1. Kiitoksia kommentistasi JP! Hyvä esimerkki tästä ajasta, jossa brändit seuraavat mitä heistä kirjoitetaan ja pyrkivät osallistumaan keskusteluun.

  2. Hyvää pohdintaa Janne!

    Valio on malliesimerkki siitä, että (digi)strategian tavoite on kohdata kuluttajat ihmisinä. Strategia voi olla vaikka miten hieno, mutta jos se ei tuota kanssakäyntiä asiakkaan kanssa ollaan väärällä polulla. Olemalla inhimillinen ja kohtaamalla asiakkaita digitaalisessa tilassa Valio luo vahvempia asiakassuhteita, joiden väliin muiden toimijoiden on hankala tulla.

    Pointti Jamie Oliverista oli myös hyvä ja täysin paikkaans pitävä. Mikä estää Valiota tekemästä omaa kokki showta suoraan heidän digitaalisille asiakkaille? Miksi mennä telkkariin, kun voi suoraan tarjota omille asiakkaille?

    1. Moi! Olen peräänkuuluttanut juuri mainitsemaasi dialogia, jonka tärkeys kasvaa entisestään digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Näen tässä jo Valio.tv aineksia? Koska kuvataan?

  3. Valio oli itse asiassa ensimmäisiä firmoja Suomessa joka 2000-luvun alkupuolella tuotti omaa netti-tv:tä. Viime vuonna tehtiin suoraa live-lähetystä rautatientorilta uuden verkkopalvelun labseerauksen yhteydessä. Ja totta kai näitä ideoita aina pyöritellään ;D

    1. 2000-luvun alkupuolella oli osin liian aikaisin. Silloiset siirtonopeudet eivät ihan riittäneet kotitalouksissa. Toisaalta, jos videosisältöä olisi tuotettu siitä lähtien kerran viikossa, tai kerran kuussa, Valiolla olisi nyt sama määrä videosisältöä kuin herra Oliverilla.

      Livelähetys oli hauska idea, muistan sen kyllä.

      Verkon voima on valtava. May the force be with you.

Comments are closed.