Kuuntelin viime viikolla erästä, nykyisin Ruotsissa asuvaa Irlantilaista, ajattelijaa joka kertoi digitalisoitumisesta ja muutoksen aiheuttamasta tuskasta. Ei pitäisi puhua digistrategiasta, vaan strategiasta. Digitaalisuus ei ole jotain päälleliimattua, vaan se on osa sitä muutosta johon sinun on vastattava strategiassasi ja liiketoimintojesi suunnittelussa.
Maailma pienenee veliseni.
Olen tällä viikolla puhumassa organisaatiolle, joka miettii omaa verkkoläsnäoloaan. Kilpailija-analyysiä tehdessäni sain huomata, että digitalisoituminen, muutos ja strategia on oikeasti mietittävä jälleen kerran kansainvälisesti.
Otetaan esimerkiksi Valio. Suuri kotimainen toimija. Heidän oma verkkopalvelunsa on rakennettu aika vahvasti reseptien varaan. Tarjotaan viikon ruokalistaa ja tietoa tuotteista.
Mutta kuka on Valion reseptipankin suurin uhka?
Otetaan toiseksi esimerkiksi Elisa Viihde. Elisa ajatteli varmasti pitkään että se kilpailee Makuunia vastaan ja Soneran vastaavaa palvelua vastaan. Nähtiin kilpailukenttänä oman maan rajojen sisällä olevat toimijat. Kuka sitten tuli ja tarjosi markkinaan isolla rytinällä palvelunsa – Netflix.
Onko siis Valion suurin uhka Jamie Oliver?
Mielestäni kyllä. Jos ajatellaan tällä hetkellä televisiominutteja, joita herra Oliver saa maailmanlaajuisesti, on hänen vaikuttamisensa todella paljon isompaa kuin muutama 15sek tv-spotti Maikkarilla. Jos lasketaan paljonko minutteja saa jopa Ullan Unelma kakut -ohjelma. Yksityishenkilö joka alkoi blogaamaan, perusti verkkokaupan, pari kivijalkamyymälää ja pääse televisioon. Jopa hänen viikottainen vaikuttaminen leipovaan kansaan on suurempi kuin Valiolla tai Fazerilla.
Strategiat luodaan nyt. Oletko sinä tehnyt omat laskelmasi niin että huomioit myös kansainväliset kilpailijat kentälläsi? Ei tänne niin vaikeaa ole tulla ja ottaa oma siivunsa markkinasta.