Digistrategian ääressä – aina äänessä


Olen lukenut kymmeniä ja satoja kirjoituksia sosiaalisen median käyttötavoista. Verkko on pullollaan mitä parempia analyysejä siitä, että mitä yritysten tulisi tehdä. Olen kirjoitellut myös tänne aiheen ympärillä aika monta kertaa.

Jotkut tahot ovat ostelleet itselleen SoMe-strategioita, mutta viestintästrategia ja digistrategia on tekemättä.. Haiskahtaa aika pahasti rahastukselta. Saati että yrityksen liiketoiminnot olisivat olleet näissä keskusteluissa mukana. Yleensä viestintä tilaa niitä itselleen. Jaettu tieto on menetetty tieto. Yhteistyö on kirosana. Hyvä Suomi.

Mitkä asiat sitten tulisi määritellä? Mitä pitäisi tehdä?

Digistrategia on ennenkaikkea kalenterien katsomista ja resursointia.

Käytä ajastasi 70% sisällöntuotantoon. 10% analytiikan seuraamiseen. 5% muiden toimijoiden seuraamiseen ja 5% sisältösi jakamiseen. Loput 10% käytät keskusteluun, dialogiin.

Ei ole oikotietä onneen. Tämä vaatii aikaa ja työtä.

Sosiaalisen median strategiassa tai digistrategiassa ei tulisi mainita ainuttakaan kanavaa. Jos viestintäkonsultti puhuu kanavavalinnoista, Facebookista, Pinterestistä jne. Heitä hänet ulos. Sisällön jakaminen on 5% ja se on kokonaisuuden kannalta vähäpätöisin asia.

Tärkeintä on olla aktiivinen, tuottava ja läsnä.

Et voi määritellä vuosikelloa ja merkata siihen koska olet Twitterissä tai koska olet LinkedInissä. Ei niin voi toimia. Tai voi, muttei se johda mihinkään. Tuollainen ajattelu on peräisin perinteisen mediatoimiston ajattelusta, joka pohjautuu lehtien ilmestymisaikatauluun. Ei toimi vuonna 2012.


27.09.2012

Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi


Avoin uusille projekteille 2025

Jos sinulla on tarvetta suunnittelijalle, ota yhteyttä!