Digitaalinen brändi – kuluttaminen verkossa



Jäin pohtimaan eilistä kirjoitustani. Sanoin että Jamie Oliver on Valiolle verkossa suurempi uhka kuin kotimaiset toimijat.

Olen edelleen täysin samaa mieltä. Ihmiset maksavat Apple Storessa Jamien Appseista. En usko että kuluttajat innostuvat maksamaan Hesarin uudesta verkkopalvelusta, sillä samat uutiset ovat luettavissa muualtakin.

Mikä siis saa kuluttajan maksamaan toisesta, ja toisesta ei?

Brändi. Tarina.

Jokainen meistä haluaa rakentaa omaa brändiään, kuluttamalla tiettyjä brändejä. On aivan eri asia kaivaa taskusta Nokia 1100, kuin iPhone5. Käyttämällä tiettyjä tuotteita tunnet yhteenkuuluvuutta muiden samaa brändiä käyttävien kanssa. Saat junassa keskustelua toisen MacBook Airin omistajan kanssa nopeammin, ellet sitten kaiva laukustasi mustaa HP:n kannettavaa.

Moottoripyöräpiireissä ei kukaan kysy että miksi ostit Harley-Davidsonin pyörän. Mutta jos ostatkin vaikka Suzukin, saat selitellä ostostasi aina.

Elämme brändeistä. Sen takia kerrot jokaiselle kutsuvieraalle että illallismenu on tehty Jamie Oliverin ohjeen mukaan, eikä sitä ole katsottu uusimmasta Pirkasta. En väitä että Pirkka olisi huono asia, vaan että sen brändimielikuva ei ole samalla tasolla kuin Jamien. Niksi-Pirkka palsta on runnonut Pirkalle halpaa sukkahousu-imagoa jo liian monta vuotta.

Pitää nähdä omaa tuotetta pidemmälle

Olen kehnut Evernotea aikaisemminkin. Palvelu joka vei muistiinpanot ja tiedostot pilveen helpolla tavalla. Tekivät nyt Moleskinin kanssa yhteistyössä ihan normaalin muistivihkon, eli sen tuotteen jota vastaan he tavallaan kilpailevat. Evernote edition on täysin tavallinen muistivihko, johon voit liimata tageja ja scannata sivuja puhelimellasi, jolloin Evernote tunnistaa tekstin ja kuvat ja kategorisoi ne pilveensä. Digipalvelu siis tuo lonkeroitaan tänne ns. reaalimaailmaan. Hyvä esimerkki siitä että ei ole enää jakoa online ja offline maailmojen välillä. Kirjoitin asiasta onlive-termiä käyttäen jonkin aikaa sitten.

Kuinka montaa brändiä käytät ja kulutat? Mitä tuotteita ostat, vaikka hinta olisi kovempi ja saatavuus vaikeampi? Onko listallasi sinun oma brändisi?

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältöstrategia verkkoläsnäolo Viestintä