Digital Thinking – monologista dialogiksi vol. 1



Keskustelemme päivittäin sosiaalisesta mediasta ja sen vaikuttavuudesta. Usealle ihmiselle sosiaalinen media tarkoittaa yhtä kuin Facebook. Sitä asiaa olen käsitellyt jo aikaisemmin kirjoituksissani.

Väitän että yritysten tulisi kääntää koko ajattelunsa uuteen asentoon, eikä ajatella kanavakeskeisesti. Moni yritys on tehnyt erilaisia linjanvetoja siitä että missä sosiaalisen median palveluissa he ovat mukana. Siinä tehdään se ensimmäinen virhe. Sosiaalinen media nähdään verkkopalveluina, eikä kokonaisuutena. Verkossa ei tulisi valita medioita kuten printtimainonnassa.

Markkinoinnin ja myynnin tulisi yhdessä pohtia miten koko yrityksen koko toimintakulttuuri käännetään digi asentoon.

Digitaalinen, tai sähköinen yrityskulttuuri on monelle toimijalle iso muutos. Kaikki se outo ja uusi voi olla aluksi pelottavaa.

Näen digitalisoitumisen vähän samanlaisena muutoksena kuin että ravintolat ovat tuoneet keittiöitään seinien takaa esille. Open kitchen kulttuuri jossa jokainen asiakas näkee ja kokee miten tuote valmistetaan, antaa kuluttajalle mahdollisuuden osallistua valmistusprosessiin. Eli yrityksen jokainen työntekijä on kuin kokki joka keittelee oman soppansa kaikkien nähden. Ok, tässä kohtaa on helppo vitsailla että mitä useampi kokki, sitä heikompi soppa. Mutta tiedät mitä tarkoitan. Jos joku ryssii oman keittonsa liialla suolalla, tulee asiakkaalta välitön palaute ja se vaikuttaa koko keittiön maineeseen. Jokainen yritys on kuitenkin rakennettu siellä työskentelevien ihmisten varaan. Ehkä puhe heikoimmasta lenkistä on kuitenkin aiheellinen. Emme voi enää nykyisenä digitaalisena aikakautena peitellä mitään tekemisiämme. Kaikki mitä teemme tulee kuitenkin julki, joten eikö olisi parempi pelata heti avoimin kortein?

Yritykset kuvittelevat että yhden suuntainen spämmääminen on dialogia

Se että laitat kaupan ilmoitustaululle ilmoituksen, ei ole keskustelua. Jos se sama ilmoitus on sinun Facebook seinälläsi, se ei muutu automaattisesti keskusteluksi. Jos aiot olla aidosti verkossa kuluttajien saatavilla, on sinun oltava jatkuvasti hereillä. Se että yksi työntekijänne seuraa teidän Facebook tiliänne, ei ole digistrategia.

Digital Thinking, voisi olla ennemmin vaikka Digital-Think-King. Ajattele ennen kuin aloitat. Määrittele tavoitteesi ja katso mitkä ovat realistiset resurssit joita sinulla on käytössäsi. Todelliseen dialogiin pääseminen verkkomaailmassa vaatii muutakin kuin käyttäjätunnuksen aktivoimista.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi muotoilu muutos palvelumuotoilu Sisältö sosiaalinen media

2 thoughts on “Digital Thinking – monologista dialogiksi vol. 1

  1. Kiitos Janne hyvästä blogista!

    Miten sinusta tulee ratkaista se haaste, kun sosiaalinen media kattaa kaikki yrityksen toiminnot, HR, markkinointi, myynti, asiakaspalvelu, niin kuka vastaa sosiaalisen median strategian luomisesta ja miten strategiaa totetutetaan käytännössä?

    1. Tervehdys kaima! Vastauksena kysymykseesi, mielestäni yritystoiminnan tulee aina olla lähtökohtaisesti yhdessä tekemistä. Eli riippumatta organisaatiokaaviosta, kaikkien tulisi tehdä yrityksen eteen yhdessä töitä. Olemme haastaneet yrityksiä rakentamaan oman organisaation sisälle ”eliittijoukkoa” joka ottaa kokonaisvastuun ja pitää huolta että yhteinen strategia jalkautuu sovitusti. Tähän joukkoon kootaan eri toiminnoista osaajia, jotka tuovat oman näkemyksensä asioihin. Sosiaalinen media on kuitenkin vain pieni osa digistrategiaa ja pahinta mitä yritys voi tehdä, on heittää se organisaatiossa vain yhden luukun harteille, eli kuten monesti tehdään niin joku markkinoinnista ottaa siitä vastuun ja pyörittää sitä miten haluaa ihan vaan ”mutu” tuntumalla.

Comments are closed.