Etusivu on kuollut



Suunnistamme sisältöihin entistä enemmän hakukoneiden ja sosiaalisessa mediassa jaettujen linkitysten kautta. Hypimme sisältösivulta toiselle ja kulutamme erilaista mediaa enemmän huvipuistomaisesti, kuin raiteilla.

Tästä johtuen julistan etusivun kuolleeksi.

En väitä etteikö sillä olisi merkitystä ja asemaa kokonaisuudessa, vaan sitä että siihen suhtautumisen tulisi muuttua. Käyttäjät ohjataan sivustolle yhä useammin keittiön kautta ja läpi henkilökuntatilojen, joten emme voi ajatella verkkoläsnäolomme rakentamisesta vain pääsisäänkäynnin kautta.

Mitä se siis käytännössä tarkoittaa?

Meidän tulee miettiä palveluita muotoillessamme entistä enemmän alasivujen näkymiä. Minkälaiseen maisemaan käyttäjä hyppää saapuessaan sisältösivulle? Miten siinä näkymässä viestimme brändiämme, tarjoamaa ja miten ohjaamme käyttäjän pysymään sivustolla entistä pidempään.

Etusivuista on alkanut jo nyt rakentumaan karkkikauppoja. Vähän jotain jokaiselle useammalla hyllyllä. Etusivujen pituus ei todellakaan ole rajoittunut foldiin enää pitkään aikaan. Sisältömäärä etusivulla on siis kasvanut räjähdysmäisesti. On siis ajateltu että käyttäjä astuu etuovesta sisään ja valitsee siitä näkymästä itseään kiinnostavan sisällön. Muutoksen myötä käyttäjä kuitenkin hapuilee jossain keittiön ja varaston nurkilla katsomassa että näkyykö liian ylhäällä olevasta ikkunasta valoa.

5 vinkkiä näkymien pelastamiseen

1. Mieti asiointipolkuja ja ohjaa käyttäjää

Funnelit ovat suunnitteluvaiheessa hyviä ohjenuoria, jossa käyttäjien sisältökäyttäytyminen pysyy mielessä. En väitä että funnelit ovat faktaa, vaan käytän niitä itse vain laatikon reunoina jotta fokus pysyy paremmin kasassa. Pyri miettimään jokaisessa näkymässä: mistä käyttäjä tulee, mitä hänen haluat näkymässä tekevän ja mihin haluat että hän menee seuraavaksi.

2. Suhtaudu jokaiseen näkymään kuin se olisi ensimmäinen

Kerrotko parhaat palasi itsestäsi, brändistäsi ja tarinastasi vain yhdellä sivulla? Millä todennäköisyydella käyttäjä käy sillä kyseisellä sivulla? Mieti sisältöjä sen pohjalta, että saako käyttäjä jokaisesta näkymästä jotain sinusta irti? Jokainen näkymä voi kertoa tarinaa, rakentaa brändiä ja yllättää positiivisesti. Tähän ei ole yhtä totuutta ja ratkaisua, joten riippuen toimialasta, koosta ja tavoitteista – lopputulos on aina sinun näköinen.

3. Ristiinlinkitä sisältöjä

Jokaisesta näkymästä pitäisi päästä vähintään kymmeneen muuhun sisältöön. Piste.

4. Kehoita, suosittele ja käske

Kerro rohkeasti käytäjälle että mitä hänen tulisi tehdä. Lisää tuote ostoskoriin, liity postituslistalle, tilaa tuote, siirry maksamaan, ota yhteyttä jne. Älä turhaan arkaile.

5. Mittaa, kehitä ja korjaa

Kaiken pohjalla tulee olla analytiikka, mittaaminen ja muuttaminen niiden pohjalta. Se mikä toimii alkuvuodesta, voi olla floppi kesällä. Tunnista siis ongelmakohdat ja korjaa niitä ketterästi. Hyvä verkkopalvelu kun ei ole koskaan valmis.

 

Pidä siis huolta rakenteista, älä maalaa vain julkisivua.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Ensivaikutelma Graafinen suunnittelu hakukone käyttökokemus muutos palvelumuotoilu Sisältöstrategia verkkoläsnäolo