Näin firma bloggaa



Miten valita ja innostaa omasta organisaatiosta ihmiset tuottamaan sisältöä ja kirjoittamaan blogia? Kiitos aiheesta @HennaNiiranen ja @Tannikat

 

1. Näytä omalla esimerkillä

Joukkoja johdetaan aina edestä. Näyttämällä omaa esimerkkiä pystyt perustelemaan ja osoittamaan että sisällöntuotannosta on aidosti hyötyä. On paljon helpompi myydä sellaista asiaa josta itsellään on jo kokemusta. Et voi tietää miltä tuntuu kirjoittaa sata juttua, ilman että teet sitä itse.

2. Johda strategiasta ne asiat jotka ovat yrityksellesi tärkeitä

Vain nojaamalla siihen mikä on organisaation strategia, pystyt aidosti ohjaamaan sitä että sisältö on varmasti oikeanlaista. Teeko kirjoittaminen ja sisällöntuotanto valittua strategiaa?

3. Tunnista teemat

Kun sinulla on selkeä käsitys siitä että mitä yritys haluaa viestiä, pura ne pienemmiksi teemoiksi. Teemoja on hyvä olla per vuosipuolisko max.5 joka käytännössä ohjaa siihen että kirjoittajia on riittävä määrä, mutta silti vain pari teemaa nousee pinnalle. Johtuu siis täysin siitä faktasta että kaikkien aika ei riitä ja osa innostuu asiasta enemmän kuin toiset.

Teemat on hyvä naulata yhdessä ja niiden taustat ja tarkoitus tulisi olla kaikille selvillä. Miksi tämä teema on meille tärkeä ja miten se kytkeytyy strategiaan, asiakkuuksiin jne.

4. Valitse ne hahmot jotka haluaisit osaksi sisällöntuotantoa

Tee selkeä valinta ja lyhyt lista niistä henkilöistä joilla sinun organisaatiossasi olisi valittuihin teemoihin parhaiten annettavaa. Tuo joka käänteessä heille se selväksi ja muistuta heidän esimiehiään siitä että aina jos on työkuormassa tyhjää, kannusta kirjoittamaan.

Kannattaa muistaa että jokaisessa yrityksessä on kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka haluat tuolle listalle ja ne jotka vaan kannattaa ottaa tuolle listalle heidän organisaatioverkoston takia.

5. Perusta Content Ninja Team (CNT)

Kirjoittaminen on aika harvalle luonnollista. Olin itse todella huono äidinkielessä ja ainekirjoitus oli yhtä tuskaa. Olen edelleen kieliopillisesti heikko, mutta yli 260 blogikirjoituksen jälkee voin todeta että nykyään voin kirjoittaa melkein mistä tahansa.

Tuki ja turva ensimetreillä on ensiarvoisen tärkeää. Tukiryhmä on kuin kirjoittamisen apupyörät jotka ottavat vastaan kun kirjoittaminen tuntuu kaatuvan päälle. Itse hyödynsin muita bloggaajia tukena alkutaipaleella.

CNT on virtuaalitiimi joka kokoontuu alkuun parin viikon välein. Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen riittänee kerran kuussa jolloin käydään läpi tulevan kuukauden kirjoitukset, aiheet ja ideat. On myös huomattavasti helpompaa ostaa ulkopuolista sparrausta tuolle tiimille, josta koostuu ajanmyötä melko yhtenäinen joukkue.

Jos haluat edistää ja aktivoida heitä lisää, porkkana toimii aina. Aseta heille yhteisiä tavoitteita joihin päästessään he yhdessä saavat jotakin. Armeijasta tuttu sukka-saippua ajatusta toimii melko hyvin. Ryhmä alkaa itsenäisesti pitää huolta siitä että jokainen hoitaa tonttinsa. Kun yksi mokaa, kaikki kärsii.

Loppusanat

On turha kuvitella että ne firman äänekkäimmät ovat aina ne joilla on eniten sanottavaa. Suurin viisaus asuu monesti myös niissä vähän hiljaisemmissa kavereissa. Sekoittamalla nämä kaksi keskenään, saadaan aikaan riittävän laaja näkökulma sisältöihin ja teemoihin.

En koskaan asettaisi tuolle prosessille tavoiteaikataulua. Jokainen yritys on omanlaisensa ja tuon läpivienti voi ottaa kuukaudesta vuoteen. Aiheeseen liittyy niin ajankäytöllisiä resursointihaasteita joiden ratkominen voi ottaa paljonkin aikaa. Yhtenäisen ymmärryksen ja tahtotilan luomiseen menee aikaa. Jokaisen tason on ymmärrettävä asian tärkeys.

Vuoden jälkeen sisältöjä, juttuja ja postauksia alkaa tippua kuin itsestään. Kun suosituimmat jutut saavat muutamassa päivässä yli 5000 lukukertaa, se motivoi kirjoittamaan lisää.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia Ideointi Markkinointi metelimedia sisällöntuotanto Sisältöstrategia Tarina tavoitteet verkkoläsnäolo

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä