Happotestausta



Olen ollut tänä vuonna useammassa verkkopalvelun uudistus projektissa. On ollut hienoa nähdä kuinka myös suomalaiset isot yritykset uskaltavat heittäytyä beta-ajatteluun mukaan.

Olen vahvasti sitä mieltä, että mitään palvelua ei kannata heti suunnitella liian valmiiksi. Vaikka teettäisimme minkälaisia testejä alkuvaiheessa, emme pysty vastaamaan jokaiseen asiaan vaikka kuinka yrittäisimme. Kannatan ketterän kehityksen malleja, joiden avulla mahdollistamme muutosten tekemisen pitkin matkaa. Silti jokaisessa projektissa pitää ymmärtää että tietyt asiat on pakko jäädyttää vaiheittain, muuten liian moni asia jää leijumaan ilmaan.

Päätöksenteko on avainasemassa. Ilman kunnollisia päätöksiä, ei saada asioita etenemään. Jokainen tehty päätös linjaa tulevien ratkaisuiden suuntaviivoja.

Käyttäjät suhtautuvat betaan vieroksuvasti, vaikka koko malli on tehty vain heitä ajatellen. Beta nähdään jotenkin ”täysin keskeneräisenä” ja ”rikkinäisenä”. On betan julkaisijoita jopa syytelty siitä että ”Maksoiko asiakas siitä ettei saanut valmista?”.

Hyvät palvelut ovat aina beta vaiheessa. (Always on Beta). Se on mindset, jonka avulla kerran rakennettu palvelu pysyy elinvoimaisena. Beta antaa mahdollisuuden jatkokehittämiseen ja isojenkin muutosten tekemiseen, jos käyttäjäpalaute sellaista vaatii.

Olen sanonut, että valtaosa päätöksistä tehdään neukkareissa, sillä hetkellä parhaan tiedon avulla, paikallaolevien henkilöiden ammattitaidon rajoissa. Silti jotkin asiat huomataan vasta jälkikäteen. Käyttäjiä kannattaakin kuunnella – he joko tulevat palveluusi, tai unohtavat sen kokonaan. Kuuntelemalla ja reagoimalla päästään aina parempiin lopputuloksiin.

Julkaisimme erään sivuston keväällä betana ulos, aivan kuten olimme sen suunnitelleet. Halusimme varmistaa että tehdyt päätökset, analytiikkaan ja käyttäjätestaukseen peilaten olivat oikeita. Samalla halusimme kerätä todellista statistiikkaa siitä millä tavalla loppukäyttäjät alkavat käyttää sivuston hakua. Edellisen palvelun haku oli ollut logiikaltaaan täysin erilainen, joten emme voineet luottaa olemassa olevaan analytiikkaan. Keräämällä pari kuukautta oikeaa dataa, saimme arvokasta tietoa siitä miten hakua tulisi jatkokehittää. Siten saamme rakennettua palvelusta entistä monipuolisemman ja tehdyt päätökset perustuvat faktaan eivätkä fiilikseen.

Jos sinulla on idea – happotestaa sitä niin nopeasti kuin mahdollista.

On turha tehdä tuhansia tunteja töitä, vain todetakseen ettei suunnitelma ollutkaan toteuttamiskelpoinen tai riittävän mielenkiintoinen. Epäonnistu nopeasti.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus metelimedia palvelumuotoilu Personointi Sisältö verkkoläsnäolo verkkopalvelu