Hyödynnä ilmaiskanavia



Kirjoittelin melkein vuosi sitten, että Kaikki mitä teet tai jätät tekemättä, on markkinointia. Avauduin myös Tilannetajusta sähköisissä kanavissa. Nämä kaksi juttua yhdistettynä, sulatettuna yhteen, voisi olla jotain sellaista mistä tämän päivän kirjoitus kertoo.

Mediatoimistot suosittelevat kanavia, joista he itse hyötyvät

Ja se on ihan ymmärrettävää. Liiketoimintaahan he pyrkivät tekemään. Ja ainakin itse, n=1, tykkään katsella ihan perinteistä mediaa aikani kuluksi. Tilaan lehtiä kotiini, katson televisiota iltaisin ja kuuntelen jopa radiota automatkoilla.

Silti, jos nyt pitäisi päättää, panostaisin kanaviin jotka ovat ilmaisia.

Ilmaiskanaviin, eli medioihin jotka eivät maksa mitään, panostamalla pystyy keskittymään sisältöihin. Olen nähnyt liian monta kertaa, kuinka sisältö vs. media panostukset ovat suhteessa 1:20. Eli mediatilasta ollaan valmiita maksamaan maltaita, mutta sisältöön ei panosteta juurikaan. Esimerkkinä televisiospotit jotka tuotetaan alle 10.000 eurolla ja sitten maksetaan kiltisti Maikkarille 200.000 euroa näytöistä. Suhde on printissä vielä heikompaa.

Hyvää sisältöä kulutetaan

Internet on täynnä hyviä sisältöjä. Hyvien sisältöjen etuna on se, että ne leviävät itsestään. Niitä jaetaan eteenpäin ja niitä kulutetaan aina vaan uudestaan.

GoPron kanssa samoista markkinoista kisaa yhä useampi yritys. Kypäräkamerat ovat vallanneet jokaisen extreme lajin harrastajapiirit. HD tasoista kuvaa tallentavat pikkuiset kamerat vilkkuvat niin kisoissa kuin harjoituksissa aika monella. YouTubessa hakusanalla GoPro, tulee yli 11 miljoonaa hakutulosta. GoPro Hero3 Black Edition esittelyvideota on katsottu yli 20 miljoonaa kertaa ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Kontaktihinta? – Nolla.

Artistit ovat valittaneet että Spotify vie heidän tulonsa. Samaa valitetaan ilmaisen musiikin jakamisesta. Ihmiset eivät enää osta levyjä. Voi olla totta, mutta musiikkibisneksen liiketoimintamallit ovat muuttuneet. Artistin on aika vaikea elää pelkällä levymyynnillä. Toimeentulon turvaaminen vaatii työtä, kilometrejä keikkabussissa ja lisäarvon tuottamista faneille.

Foo Fighters on hyvä esimerkki. The Pretender video on katsottu kohta yli 70 miljoonaa kertaa. Eli 70 miljoonaa ilmaista kuuntelukertaa. Onko se vaikuttanut negatiivisesti bändin tuloihin? – Tuskin. He soittavat loppuunmyydyille areenoille joka ilta. Seitsemän studioalbumia ja 36 videota, joista jokainen kuunneltavissa ja katsottavissa verkossa. Silti jokainen levy on myynyt kultaa ja platinaa ympäri maailmaa. Vaikuttaako siis sisällön jakaminen negatiivisesti myyntiin?

Hyödynnä ilmaista

Moni tekee silti sen virheen, että kun media on ilmaista, ei jostain syystä panosteta sisällön laatuun. Kun kerta ei tarvitse maksaa mediatilasta, voi sisällönkin tuottaa siskon kaima. Antaa serkun hoitaa tuota meidän Feispuukkia.

Ilmaisen median hyödyntäminen vaatii taitoa ja ymmärrystä. Se ei ole päätöntä jakamista ja pakkosyöttöä joka suuntaan. Laadukas sisältö toimii sisäänheittäjänä, mutta laadukkuuden ymmärtäminen ja vaaliminen vaatii taitoa.

Entä jo koko liiketoimintamallisi perustuisi siihen että päätuotteesi saa ilmaiseksi? Miten lähtisit rakentamaan lisäarvopalveluita ja lisämyyntiä jotta elinkeinosi säilyisi edelleen?

Entä jos Jolla jakaisi puhelimensa täysin ilmaiseksi, ja rakentaisi liiketoimintamallinsa aivan eri kulmasta. Siivu jokaisesta puhelusta, viestistä ja ladatusta sovelluksesta. Saisiko se pitkässä juoksussa enemmän vai vähemmän rahaa? Entä olisivatko asiakkaat sitoutuneempia?

Lopputulos

Panosta siis sisältöihin – älä kanaviin. Jokainen yritys on media, joka voi tuottaa sekä jakaa sisältöä joka houkuttelee asiakkaita.

 

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos Sisältö Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä