Kirjoittelin tuossa jokunen päivä siitä LinkedInissä, että viimeiset kolme vuotta Powerilla ovat menneet yllättävän äkkiä ja postauksen lopussa kyselin aiheita, jotka voisi teitä kiinnostaa liittyen nykyiseen työhöni.
Nämä nousi ainakin esille. Mitä haasteita tai hyötyjä olen huomannut siitä että taustani on enemmän design kuin devaus. MediaMarkt startti Ruotsissa. Asiakaskokemuksen kehittäminen verkkokaupassa. Miten kansainvälisyys näkyy päivittäisessä tekemisessä. Mitä konkreettista hyötyä tekoäly tuo meille ja asiakkaille tulevina vuosina.
Loistavia kysymyksiä kaikki. Koitan vastata jokaiseen, edes jollain tasolla.
Mitä hyötyä (tai haasteita) on siinä että taustani on designer, toimiessani Head of Development roolissa?
Tätä on itseasiassa kysytty aikaisemminkin. Tai jos tarkkoja ollaan, sitä kysytään yleensä sitä kautta, että miten voi johtaa ohjelmistokehitystä jos ei itse ole koodari. Kysymys hymyilyttää joka kerta kun sen kuulen.
Taustastani, eli kaikesta siitä mitä olen tehnyt viimeisen 25 vuoden aikana, on uskoakseni enemmän hyötyä kuin haittaa. Olen ollut tekemässä satoja verkkosivustoja konsulttina, nähnyt sisällöntuotannon haasteet markkinointijohtajan penkiltä ja kehittänyt useamman asiakkaan kanssa heidän liiketoimintaa, asiakaskokemusta sekä visuaalista ilmettä.
Väitän että omaan enemmän liiketoiminnan ymmärrystä kuin keskimääräinen insinööri, sekä markkinoinnin- ja viestinnän ymmärrystä enemmän kuin auditoriollinen teekkareita yhteensä. Käyttöliittymäsuunnittelu, palvelumuotoilu ja tuotteistaminen antaa IT-tiimin kehittämiseen ainakin omasta mielestäni todella hyvät lähtökohdat.
Voisin jopa suositella useammalle organisaatiolle, että tälläinen tausta voisi teilläkin toimia paremmin, kuin se perinteinen insinöörivetoinen tekeminen. Ja saanen huomauttaa, että minulla ei ole mitään insinöörejä vastaan. Nostan vain esille ihmisten erilaisuutta ja eri vahvuuksia tähän työhön liittyen.
Yleisesti voi todeta, että isojen kokonaisuuksien hallinta, liiketoimintatarpeiden ymmärtäminen, samaa kieltä puhuminen liiketoiminnan ja softakehityksen välimaastossa ovat asioita joista tuntuu olevan hyötyä.
Ehkä kirjoitan tästä vielä lisää jossain vaiheessa.
MediaMarkt startti Ruotsissa ja markkinoiden erot?
Ruotsi on meille tärkeä alue ja jo ennen yrityskauppaa oli tiedossa ettei siihen markkinaan vain kävellä sisään. Omasta mielestäni kyseinen hanke on lähtenyt hyvin käyntiin ja uskon että seuraavan vuoden aikana olemme siinä pisteessä joka oli tavoitteena. Markkina on lopulta yllättävän samanlainen kuin muissa naapurimaissa ja meidän Nordic tavat purevat myös Ruotsissa.
Kilpailussa ei sinänsä ole suurta eroa Suomen, Ruotsin, Norjan tai Tanskan välillä. Jokaisessa maassa on muutama selkeä kilpailija sekä ne vakkarit jotka toimivat meidän kanssa kaikkialla kilpaa.
Miten kehitämme asiakaskokemusta ja saamme asiakkaita inspiroitumaan ostamaan lisää?
Tähän meillä on jatkuvan kehittämisen malli. Omasta mielestäni tärkein asia on kuunnella omaa organisaatiota, sekä asiakkaita herkällä korvalla. Meillä on Idea Factory johon kuka tahansa organisaatiossa voi heitellä omia ideoitaan esille. Sen lisäksi saamme asiakaspalvelun puolelta viikottain palautetta. Keräämme Buennon avulla NPS-palautetta ja avointa palautetta jonka pohjalta tunnistamme kehityskohteita.
Sen lisäksi teemme aktiivista kilpailija-analyysiä, sekä keräämme ideoita toimialan ulkopuolelta muista verkkokaupan toimijoilta ja toimialoilta. Ja toki meillä on tuhansia lahjakkaita ihmisiä töissä jotka tuovat omia ajatuksiaan esille, joista poimimme parhaita testattavaksi.
Miten kansainvälisyys näkyy päivittäisessä työssä?
Kaikkea katsotaan Nordic suunnasta. Eli pyritään siihen että paikallisia, vain yhteen maahan liittyviä asioita olisi mahdollisimman vähän. IT-kehittämisen kannalta on nimittäin aika painajainen pyörittää asioita, ellei yhteisiä malleja ole. Jos verrataan kotimaassa meitä vaikka Verkkikseen, niin onhan neljässä maassa toimiminen satojen myymälöiden kanssa aika erilaista puuhaa. Toimintaympäristö on huomattavasti kompleksisempi ja vaatii varmasti erilaista joustoa ja notkeutta saada asioita eteenpäin.
Uskon silti, että suuruus tuo mukanaan myös paljon positiivista. Kun ympäristö on kansainvälisempi, saamme myös erilaista näkökulmaa arjessa luontaisesti.
Miten tekoäly näkyy lähivuosina meidän toimialalla?
Asiakaspalveluun AI tuo ihan järjettömän paljon asioita. Mahdollisuudet sillä puolella ovat aika huikeita. Samaan tapaan sisällöntuotanto, erilaisen inspiraatio sisällön tuottaminen sekä tuotetiedon kerääminen helpottuu. Edellämainittujen asioiden hyödyt näkyvät monella tasolla niin asiakkaille kuin työntekijöille. Tylsät ja automatisoitavat asiat hoitaa kone ja kaikki mielenkiintoinen ja inhimillinen kohtaaminen ja tekeminen jää meille ihmisille.
Ja samaan aikaan tekoälyn tuomat asiat softakehitykseen tulevat vielä muuttamaan maailmaan uuteen suuntaan.
Tämä on niin iso teema että tästä myös jossain kohtaa lisää..
Lopuksi
Kaikkiaan hyviä kysymyksiä ja mielenkiintoista kirjoittaa näitä auki edes jollain tavalla. Toki monesta asiasta ei voi kertoa vielä tässä kohtaa mitään, mutta yleisellä tasolla melko poliittisesti voi sanoa että aika samojen teemojen äärellä arki kuluu, kuin mitä tähän listaan nostettiin.