Jälkikäteen responsiivinen



Voi voi. Nostin esille keväällä eräässä projektissa, että nyt näyttäisi siltä ettei joku ole suunnitellut verkkopalvelun uudistusta millään tavalla responsiivisesti. Huoleni oli kuulemma aiheeton, eikä aiheuttanut mitään toimenpiteitä siinä vaiheessa projektia, kun ulkoasua alettiin viemään tuontantoon. Hakukoneoptimointi oli kuulemma paljon tärkeämpää, minulle sanottiin. Katselin vierestä ja ajattelin että mitähän syksyllä sitten tulee tapahtumaan..

No niin. Tänään sitten kuulin, että joku oli vihdoin ymmärtänyt että tulevaa verkkopalvelua tullaan käyttämään paljon enemmän tableteilla ja älypuhelimilla, kuin desktop tietokoneilla. Eli responsiivisuutta kaivataan. Nyt kun koko saitti on jo teknisesti valmis. Eihän siinä nyt mennytkään kuin kolme kuukautta.

Mitä mieltä olen jälkikäteen tehdystä responsiivisuudesta?

Voitte arvata. Responsiivisuushan ei todellakaan ole pelkkää kuvien skaalaamista. Siinä mietitään käyttötilanteita, joita tehdään eri päätelaitteilla. Siinä mietitään kuinka käyttöliittymä ja koko palvelu elää sen mukaan millä päätelaitteella ollaan palvelua käyttämässä. Miten siis pelkkää uutta css:ää kirjoittamalla päästäisiin ikinä riittävän hyvään lopputulokseen?

Tässä kohtaa voit hakea Youtubesta videoita hakusanalla ”perse edellä puuhuun”.

Miten kukaan voi muotoilla verkkopalvelua niin että ideat piirretään vain Photoshopissa? Miten staattinen tuloste voi selittää kenellekään käyttöliittymää ja interaktioita? Miten 960 pikseliä leveä jpg-kuva avaa sitä käyttötilannetta, jossa päätelaitteena on puhelin? Terveisiä 90-luvulle.

Ymmärrä siis yksi asia. Ota responsivisuus huomioon heti suunnittelun alkuvaiheessa. Kun se tehdään oikein, se ei vie aikaa yhtään sen enempää kuin ”ei-responsiivinen” serkkunsa. Responsiivisuus on work-flow joka tuo palvelusuunnittelulle aivan uusia käyttötilanteita ja käyttötarpeita. Jos haluat nähdä sen kustannuksena, se on sitä vasta kun teetät sitä jälkikäteen. Jos visuaalisuuden toimittava taho ei tiedä mitä ”mobile first” tarkoittaa, on aika vaihtaa toimittajaa.

Responsiivisuus ei siis ole vaihtoehto tai optio. Se on minimivaatimus.

Janne Gylling


Avainsanat: palvelumuotoilu responsiivisuus Sisältöstrategia verkkopalvelu