Kahdeksan askelta sisältöihin



Käymme päivittäin keskusteluja siitä, kuinka asiakkaamme voisivat kehittää omaa verkkoläsnäoloaan. Koitan tässä avata hieman taustoja sille, miten pääsee helposti aloittamaan aktiivisen sisällöntuotannon.

Yksi selkeimmistä tavoista on rakentaa oma varsinaisesta kotisivusta erillään oleva palvelu. Siten saat pidettyä oman sivustosi selkeänä ja uudessa palvelussa olevat sisällöt keskittyvät tiiviimmin sisältömarkkinoinnin tekemiseen. Suosittelemme tätä usein niissä tapauksissa joissa varsinainen sivusto on alkujaan rakennettu teknisesti niin että se ei tue sisällönjulkaisun nykyaikaisia trendejä. Toki sisälltöntuotannon järjestelmien integrointi osaksi isompaa järjestelmäkokonaisuutta on helppoa, mutta organisaatioiden integraatiospagetti voi viedä aikataulullisesti liikaa aikaa.

Miten siis lähteä liikkeelle? Tässä kahdeksan askelta sisältöihin.

1. Ajatus ja tavoitteet

On hyvä määrittää alkuun jonkinlainen johtoajatus, konsepti, siitä mitä halutaan tehdä. Kun konsepti on riittävän selkeästi kaikkien ymmärrettävissä, toimii se pohjana sisällöntuotannon raameille. Jokainen pienikin sisältö jota sivustolle julkaistaan, pitäisi tukea kokonaisuutta.

Tavoitteina kannattaa käyttää alkuun selkeitä mittareita. Kävijämäärät, sisältöjen jakomäärät ja sivuston kautta tuleva liikenne varsinaisille sivuille.

Esimerkki: http://thenordicfit.com/

2. Bechmarkit ja nykytilanne

Määrittele selkeästi sopivat benchmarkit. Kukaan ei halua olla Narinkkatorin paras ravintola, vaan pitää tähdätä korkeammalle. Edes Suomen paras ei riitä. Kotipizzan Tommi Tervanen määritteli hienosti IBM Connectissa, että heidän tavoitteena on tehdä maailman parasta pitsaa. Siinä on tavoite, sitä kohti kannattaa kulkea.

Samaan tapaan koitan herätellä, että liian useasti on tapana etsiä benchmarkit liian läheltä itseään. Se on ainut syy miksi pidän lauseesta ”tämän toimialan Apple”, sillä se ohjeistaa ajattelemaan oman toimialansa ulkopuolelta.

Esimerkki: http://happimaa.com/

3. Joukkoista prosessi

Hyvän sisällön tuottaminen ei ole yksilölaji. Markkinointi- ja viestintäjohtajat nukkuvat yönsä huonosti jos heidän tulee yksin tuottaa kaikki ulospäin lähtevä materiaali. Kerää organisaation sisältö Content Ninja Team, joka julkaisee viikottain.

Ota mukaan myös asiakkaat ja muut sidostyhmät. Keräämällä sisältöä eri kanavista ja eri käyttäjiltä, saat laajemman otannan aiheeseesi. Vain sinun omaa mielipidettäsi ei jaksa kukaan kovin pitkään kuunnella. Valitettavasti. Suositeltava suhde on 65% omaa, 25% kuratoitua ja 10% muiden tuottamaa sisältöä.

Esimerkki: http://elamanikoti.kodin1.com/

4. Myy rohkeasti

Suurin virhe on olla kertomatta että mitä on myymässä. On se sitten ajatus, palvelu tai toimintapa. Myy rohkeasti ja anna selkeitä kehotuksia.

Kirjoittamalla näitä juttuja, koitamme antaa vinkkejä sisällöntuottajille ympäri maailmaa, jotta he samalla tutustuisivat Flocklerin tuotteeseen.

Ei myymisessä ole mitään pahaa.

Esimerkki: http://flockler.com/blog/our-work

5. Sitouta sidosryhmät

Ota rohkeasti mukaan asiakkaita ja muita kohderyhmän edustajia. Voi happotestata heillä helposti erilaisia sisältöjä. Mikä toimii, mikä ei. Epäonnistuminen on aina helpompaa tehdä valvoituissa olosuhteissa. Ja muista, että hyvä verkkopalvelu on aina beta-vaiheessa. Mikään ratkaisu ei saa olla niin valmis, etteikö sitä voisi muuttaa.

Samalla saat tärkeää tietoa kohderyhmäsi käyttäytymisestä ja sitoutat heitä palvelusi käyttäjiksi on hyvissä ajoin.

Esimerkki: http://joulupuutampere.fi/

6. Käytä rahaa

Se joka puhuu ilmaisesta somesta, ja siitä ettei markkinointi maksa mitään – on väärässä. Aina syntyy kustannuksia. Ovat ne sitten ajankäytöllisiä, ostettuja palveluja tai maksettua näkyvyyttä. Iso osa esimerkiksi valtion hienoista palveluista kuihtuu sen takia ettei niistä kerrota kansalaisille mitään.

Kaikki suuret käyttävät rahaa markkinointiin. Maksetulla näkyvyydellä saat palveluusi käyttäjiä heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Pieni määrä vaikkapa Facebookin maksettua näkyvyyttä maksaa n.50 euroa, ja sillä saat arviolta 5000 näyttöä jutullesi.

7. Mittaa ja kehitä

Kun olet alussa määritellyt tavoitteet ja mittarit, tee niiden seuraamista arkipäivää ja reagoi sieltä saatuihin tuloksiin. Ei kannata hakata päätä seinään tai rakastua omiin ideoihin, jos ne eivät toimi.

ROI unohtuu liian usein. Tuloksia perustellaan yleensä tunnettuuden kasvulla. Tunnettuuden lisääntyminen pitäisi silti näkyä liikevaihdon nousuna.

8. Aloita

Vain aloittamalla voit saada jotain aikaan. Me autamme mielellämme (muista se rohkeasti myyminen) alkuun. Verkostomme kautta saat käytännössä kaiken mitä toimivan sisällöntuotannon perustamiseen tarvitaan. Flocklerin helppokäyttöinen sosiaalisen sisälltöntuotannon järjestelmä auttaa päivittäisessä sisällöntuotannossa, kuratoinnissa ja julkaisemisessa.

 

Ota yhteyttä: www.flockler.com tai janne.gylling@flockler.com

 

Myös täällä: https://www.linkedin.com/pulse/kahdeksan-askelta-sis%C3%A4lt%C3%B6ihin-janne-gylling 

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia käyttökokemus Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Sisältöstrategia Tarina tavoitteet verkkoläsnäolo