Keinoviestintä toimii harvoin


Kirjoitin jo pitkän tekstin matkalla kotiin. Kun olin julkaisemassa kirjoitustani viestinnän muuttumisesta, törmäsin facebookissa presidenttimme statuspäivitykseen.

Kannatin edellisissä vaaleissa Niinistöä. Saulin tekemisiä vaalien alla oli mielenkiintoista seurata ja tunsin olevani vaalityön keskellä. Päivitykset siitä kuinka naapuri oli käynyt tekemässä lumityöt tai kuinka koira kaipasi lenkkiä kotiinpaluun jälkeen. Olimme keskellä arkea. Sauli on aito, oma itsensä.

Kiinnitin heti vaalien jälkeen huomiota siihen kuinka valinnan jälkeen Sauli hävisi johonkin. Ajattelin alkuun että vaalityö oli vienyt voimat ja annoin hänelle aikaa. Mikä se mielenkiintoisempaa kuin seurata presidentin tekemisiä. Odotin innolla kuinka Sauli twiittailisi matkoiltaan tai jakaisi mielipiteitään Youtubessa. Obama on hoitanut ihan mallikkaasti läsnäoloaan verkossa, pisteet siitä ison meren taakse. Ajattelin että Niinistö on selkeästi nuorekas ja elää tässä hetkessä. Mutta taisin olla väärässä.

En voi käsittää miksi Sauli Niinistön profiilin päivitys on annettu hänen alaisilleen. Kuvitteleeko joku presidentinkansliassa ettei me kansalaiset huomata eroa? Tällainen keinoviestintä, eli viestintä toisen puolesta, ei toimi oikeastaan koskaan. Jos tällä tavalla joku kuvittelee että tässä rakennetaan seuraavan kuuden vuoden sitoutumista kansalaisiin ja mennään heittämällä toiselle kaudelle, niin joku erehtyy pahasti.

Olemme kiinnostuneita ihmisestä, emmekä instituutiosta. Viestintäassistentin kirjoittamat viralliset viestit eivät kiinnosta meitä oikeasti. Niinistöllä olisi elämänsä tilaisuus, kahdentoistavuoden odotuksen jälkeen, hoitaa tehtäväänsä rehellisesti ja aidosti.

Olen pettynyt. En tiedä missä menee se raja, että mitä istuvasta presidentistä voi tai saa kirjoittaa. Älä suutu Sauli, mutta odotin sinulta enemmän. Asut kuitenkin viestinnän ammattilaisen kanssa Mäntyniemessä. Juuri siksi ajttelin että seuraavan kauden rakentaminen olisi aloitettu jo nyt. Facebookissa oleminen ei vie sinun aikaasi juurikaan. Olisi sitä kautta todellinen arvojohtaja, joka pysyy kansan pulssilla.

Tämä sama virhe on tehty myös monessa yrityksessä. Sosiaalinen media ja verkkoläsnäolo on ulkoistettu viestintätoimistolle. Se on aina teennäistä ja epäaitoa. Melkein yhtä feikkiä kuin Nokian Pureview mainoskuvat.

Peräänkuulutan aitoutta. Rehellistä tekemistä, joka tapahtuu kahden oikean ihmisen välillä. Viestintää johon ei yksikään kone pysty.

Tulen mielelläni kertomaan sinne Mäntyniemeenkin että mitä nyt kannattaisi tehdä ja kuinka presidenttinä voisitte hyödyntää verkkoa. Sauli, jos olet siellä ja kuulet tämän, olen kuulolla.

 

Viimeisin twiittaus @niinisto: Vaalitulos on nyt selvä. Lämmin kiitos kaikille äänestäjille, kiitos Pekalle hienosta kampanjasta!



Janne Gylling
maanantai 10 syyskuun, 2012


tagit
brändi digistrategia Markkinointi sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä