Keskity olennaiseen



Kävin keskustelua pari päivää sitten aiheesta, että mihin kaikki aika menee, ja miten ehtii kehittää omaa toimintaansa kun aikaa ja resursseja on niin vähän. Kuulen aika usein sanottavan, että ”helppohan niiden on tehdä vaikka mitä, kun on niin monta tekemässä”. Mutta kuinka monta henkilöä oikeasti tarvitaan minkäkin tehtävän hoitamiseen?

Olen saanut huomata, että tällä hetkellä on (vieläkin) trendinä että yritykset tilaavat palveluitaan liian monesta paikasta ja käyttävät aivan liian montaa eri toimittajaa vähän jokaisessa asiassa.

Jos yrityksellä on viisi eri kumppania hoitamassa markkinointiviesintää, se tarkoittaa että palavereihin kuluu kuukaudessa monta päivää, jo että saa jokaisen tahon brieffatua edes jollakin tasolla siihen että mitä ollaan tekemässä ja mikä on tahtotila jota kohti mennään. Markkinointiviestintää on mahdotonta suunnitella niin tarkalla tasolla vuodeksi eteenpäin, kuin aikaisemmin pystyi. Nyt on oltava jatkuvasti hereillä ja valmiina vastaamaan markkinoiden reaktioihin ja kilpailijoiden tekemisiin. Nopeampi reagointi tarkoittaa useampaa puhelinsoittoa, sähköpostia ja palaveria. Kuka haluaa hallita sitä rumbaa kymmenen kumppanin kanssa, jos toisena vaihtoehtona on tilata isompia kokonaisuuksia yhdeltä toimijalta. Ja samalla kun keskität tilauksesi pienemmälle ryhmälle, olet muutamalle taholle A-asiakas, sen sijaan että pienen vuosilaskutuksen perusteella olisit kaikille lähinnä C-asiakas.

One seat for everything

Olen vierastanut sanontaa ”yhdellä istumalla kaikki”, mutta se näyttää olevan ainakin jonkinlainen ratkaisu aikapulaan. Kun sinulla on yksi kumppani, tai edes maksimissaan kaksi, on sen porukan hallitseminen huomattavasti helpompaa. Yhtälailla olet varmasti huomannut että jokaisessa mahdollisessa some-kanavassa touhuaminen vie huomattavan paljon aikaa. Sama tilanne on silloin, jos yrität pitää käsissäsi liian monia lankoja viestinnän tilaamisen suhteen.

Supermarketit auttavat arjessa ja säästävät aikaa. On totta että saisit ehkä parempia tuotteita pienistä erikoismyymälöistä, mutta jos aika ja resurssit ovat rajalliset, kannattaa suosia vähän isompia.

Jos tämä, niin sitten tätä

Omassa verkkoläsnäolossani turvaudun automatisointiin. Pyrin rakentamaan tietyt osiot toimimaan ilman minun jatkuvaa osallistumista. Näppärä palvelu tiettyjen jakamiseen liittyvien juttujen hoitoon on ifttt.com. If This Then That -palveluun voit rakentaa tiettyjä ajoja jotka palvelu hoitaa automaattisesti. Se haistelee esim. minun blogini rss-feediä, ja heti kun feediin tulee uusi kirjoitus ja twiittaa sen twitteriin #metelimedia hashtagilla.

Toisena palveluna voisin mainita eri kanavien seuraamista helpottava Rebel Mouse joka kerää yhteen listaan kaiken mitä julkaisen, haluan seurata tai jaan. RebelMouse.com.

Kolmantena nostan tässä kohtaa esille Google+ -palvelun. Täytyy sanoa että olen löytänyt sitä kautta enemmän mielenkiintoista sisältöä kuin Facebookista pitkään aikaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä että se kaikista laadukkain sisältö joka minua kiinnostaa löytyy joko LinkedInin tai Google+:n kautta. Facebook alkaa tuntua vähän vanhalta ja rappeutuneelta..

 

Mihin sinä käytät aikasi? Valuuko se hukkaan neukkareissa, juuri kun pitäisi ennemminkin työntää kädet saveen ja saada jotain aikaiseksi. Keskity olennaiseen, mieti mikä on yrityksesi päätoimiala. Tee enemmän oikeita asioita, pienemmällä porukalla. Saat enemmän aikaan samassa ajassa.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi sosiaalinen media tavoitteet Työ Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä