Koosta, kerää ja jaa



Lueskelin muutamaa artikkelia verkkokauppaan liittyen ja ajattelin kirjoittaa nyt valloilla olevasta trendistä.

Kohderyhmä ja käyttötapa

Tabletit ovat selkeästi vallanneet naisten sylit pääasiallisena päätelaitteena. Miehillä kun on vielä enemmän tarve säätää tietokoneen kanssa ja tehdä paljon sellaista johon perustabletti ei ehkä ihan vielä taivu. Tämä vaikuttanee huomattavasti siihen miten sisältöä näytetään ja kulutetaan.

Pari lähestymistapaa

1. esimerkki maailmalta: The Fashion http://thefashion.com/fi

The Fashion keräsi juuri 1.7 miljoonaa dollaria jotta voi laajentaa Euroopassa. Naistenvaatteisiin keskittynyt sivusto näyttää yksinkertaisen tyylikkäältä, mutta kun tarkastelee yksittäistä tuotetta, on sisältöä aika vähän tarjolla. Ihan jo perus hakukoneoptimoinnin kannalta, sivuston indexoituminen on hankalaa ja verkkonäkyvyys vaatii rahallisia panostuksia. The Fashion ei itse myy mitään, vaan kerää sisältöjä muilta sivuilta. Heidän tuottama lisäarvo näyttää vielä tällä hetkellä melko vaatimattomalta sen päälle mitä varsinaiset kaupat taustalla tuottavat.

The Fashionin tyyppiset toimijat voivat silti vallata tilaa muilta. Miksi? Jo nyt huomaa että sivusto nojaa vahvasti trendeihin ja ideoihin. He koostavat asukokonaisuuksia kaikkien kauppojen sisällöistä ja ristiinlinkittävät niitä tavalla johon yksittäisissä linnakkeissa ei pystytä. Kuluttajat haluavat valmiimpia kokonaisuuksia ja he arvostavat kun sisältöä on parsittu jo valmiiksi heidän puolestaan.

2. esimerkki maailmalta: Stylight http://www.stylight.com/

Samaan tapaan kuin The Fashion, Stylight kerää toisten kauppojen sisällöt ja tuottaa siihen päälle omaa sisältöään. Heidän ”Looks” osio näyttää jo huomattavan valmiilta. Hyvin tuotettuja kokonaisuuksia joista voit ostaa yksittäisiä tuotteita helposti.

3. esimerkki maailmalta: Mr. Porter http://www.mrporter.com/

Aina hieno esimerkki siitä miten kokonaisuuksia koostetaan. Edellisiin verrattuna toki he pyörittävät vain omia sisältöjään ja tuotteitaan, joita kylläkin löytyy laajasti. Mr. Porter onkin hyvä esimerkki kokonaisvaltaisesta sisälltöntuotannosta, jossa yhdistetään tuotetietoa hienosti artikkeleihin ja kevyempään sisältöön.

4. Ja kotimaassakin osataan. Varustelekan Lekalooks http://www.leka-looks.fi/ kulkee samoilla linjoilla. Shop this look tyyppinen lähestyminen toimii myös armeijakaman kanssa.

Edellisistä voidaan siis todeta

Että sisällöt vetävät puoleensa. Pelkkä hinnalla kikkailu ei ole kovinkaan pitkäikäinen tapa saada kauppaa, ja hintojen päälle joku tulee aina rakentamaan oman kerroksensa jonka kautta ottaa oman siivunsa jo huonosta katteesta.

Mistä siis sisältöä? Muutama kelloliike on alkanut kerätä asiakkaiden kuvia kelloista. Esimerkiksi http://www.jurawatches.co.uk/ hyödyntää tuotekuvien ohessa asiakkaiden oikeita kuvia. Kuvien käyttö sitouttaa toki asiakkaita, ja antaa paremman kuvan kelloista aidossa ympäristössä, kun studiovaloja ei ole käytössä jne.

Pelkkä kauppa ei ehkä kiinnosta jatkossa ketään. Onko siis Verkkokauppa.comin kaltaisilla toimijoilla jatkossa sijaa? Verkkokauppa.com nojaa tällä hetkellä kuitenkin vahvasti siihen että asiakas on jo tehnyt ostopäätöksen ja etsii paikkaa josta tuotteen voi ostaa, ja tekee hintavertailua.

Missä vaiheessa Verkkokauppa.com alkaa tekemään kunnon tuotetestejä, unboxing videoita ja artikkeleita? The Verge yhdistettynä ostamismahdollisuuteen? Killeriä.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia palvelumuotoilu Sisältöstrategia verkkokauppa verkkoläsnäolo

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä