Kuka vaikuttaa kiireisimmältä


Meninpä sitten pyytämään perjantaina taas #vierasotsikko vinkkejä. Sitä saa mitä tilaa ja ehkä seuraavan kerran kyselen otsikoita vaikka alkuviikosta keskellä arkea. Sen verran mielenkiintoisia otsikoita nimittäin Twitterin kautta saapui.

Lupasin kirjoittaa kolmesta parhaasta otsikosta, mutta niputin kaikki kuusi otsikkoa niin että niistä tulee yhteensä kolme kirjoitusta. Tässä toinen.

On trendikästä olla vähän burnoutin partaalla. Tietotyöläisten tekemää työmäärää on ulkopuolisten silti vaikea aina nähdä. Meillä kävi betoniauto tuomassa betonia grillikatoksen pohjaan ja käytiin siinä samalla pienellä porukalla keskustelua vähän aihetta sivuten.

Perinteisten ammattien harjoittajista on huomattavasti helpompaa sanoa että kuka on ahkera ja kuka ei. Jos ajat traktorilla puukuormia, rakennat taloja tai vaikka hakkaat puita, on useamman helppo ymmärtää että kuinka paljon tekemistä se vaatii.

Jos taas istut tietokoneen ääressä hakkaamassa työmääräarvioita, kirjoittamassa koodia tai tekemässä seuraavan päivän työpajaan materiaaleja, olet silti lähinnä kauluspaita päällä istuskeleva tyhjäntoimittaja. Vanha kansa ei osaa arvostaa tietotyötä ja ajatustyön vaativuutta. Väittäisin että on jopa helpompaa treenata lihaskuntoa kuntosalilla, kuin aivonystyröitä kirjojen parissa.

Miksi ainainen kiire?

Mistä sitten johtuu että juoksemme aikaa vastaan? Rakennammeko itse oman toimintaympäristömme sellaiseksi että ajaudumme omaan miinaamme? Ainakin omalla kohdallani olen huomannut että jo pelkästään etätöitä tekemällä saan enemmän aikaiseksi. Työmatkat ja lounastunnit syövät normaalista työpäivästi niin paljon aikaa. Jopa päivittäiset palaverit onnistuvat yli 70% varmuudella etänä ihan yhtä hyvin kuin että olisi fyysisesti läsnä.

Arvostamme läsnäoloa juuri samoista syistä kuin edellisessä kirjoituksessa kirjoitin.

Kun pystymme oikeasti tekemään, vaikuttamaan ja hoitamaan suuren osan asioista täysin verkon kautta, on täysin hullua ettemme käytä mobiilin datan, digitaalisten päätelaitteiden ja sosiaalisen median hyötyjä arjessamme. Jopa iso osa myymisestä ja ostamisesta on kuitenkin siirtynyt verkkoon. On ollut jännä huomata kuinka moni myyjä yrittää tavoitella minua puhelimella. En pysty vastaamaan niihin soittoihin normaalina viikkona kuin ehkä yhdelle tai kahdelle soittajalle. Myyjät tekevät täysin kylmiä soittoja, ilman että olisivat yrittäneet kontaktoida minua jollain muulla tavalla. Digitaaliset palvelut antavat niin hyviä mahdollisuuksia parempaan myyntityöhön ja tiettyjen palveluiden myymisessä pitäisikin pyrkiä siirtymään enemmän siihen kulmaan että asiakkaat haluaisivat ostaa kuin että myyjä haluaa tyrkyttää.

Kiire saa meidät tuntemaan itsemme tärkeältä. Se on todella tärkeää identiteettimme kannalta. Täytämme helposti kalenterin kaikella turhalla ja huijaamme itseämme kiireellisyyden tunteella.

Kiitos otsikoista:
Kuka vaikuttaa kiireisimmältä @ElisaAirasvirta
Mobiilin datan, digitaalisten päätelaitteiden ja sosiaalisen median vaikutukset 2000-luvulla konsulttipalveluiden myynnissä @tollevilvanen



Janne Gylling
lauantai 13 syyskuun, 2014
Kirjoitettu: bussissa

tagit
brändi käyttökokemus Kiire luovuus Markkinointi muutos tavoitteet Työ vierasaihe