Kun puhutaan siitä kuinka yksittäinen kuluttaja tai kuluttajamassat käyttäytyvät verkossa, on jokaisella meillä omia mielipiteitänne.
Kuluttajien liikkeitä seurataan myymälässä ja hänen reittiään pyritään ohjaamaan, jotta tarjoukset ja tietyt muut tuotteet tarttuisivat kärryyn. Vietämme marketeissa ja ostoskeskuksissa aikaa. Kuluttaminen on elämys, vapaa-aikamme viihdettä ja sosiaalinen tapahtuma.
Verkossa harva astuu sisään etuovesta. Hyppäämme suoraa sen hyllyn eteen jossa on tarvitsemamme tuote.
Jos asiakas ei löydä verkossa heti mitä etsii, hän poistuu. Tällaista käyttäytymistä ei tapahdu tosielämässä. Jos emme löydä suomalaisia tomaatteja, emme hylkää ostoskoriamme ja lähde toiseen markettiin.
Miksi käyttäydymme verkossa niin eritavalla? Mikä saa meidät nostamaan kytkintä heti kun joku ei toimi.
Kuinka monta kertaa ravintolassa on annos tai palvelu ollut heikko, mutta olet hymyillyt tarjoilijalle kiltisti, maksanut mukisematta ja tullut vielä samaan paikkaan uudestaan parin viikon kuluttua. Väitän että tätä tapahtuu paljon.
Jos verkossa tapahtuisi sama, kertoisit kohtaamastasi vääryydestä heti kaikille. Ottaisit annoksesta kuvan ja jakaisit sen Facebookkiin.
Mistä johtuu tämä käyttäytymisen muutos?
Me olemme verkossa pomoja, valtiaita ja diktaattoreita. Siellä meillä on mahdollisuus osoittaa valtaa ja käyttää sitä ilman että kohtaisimme kärsivää osapuolta kasvotusten.
Verkossa toimivien vaateliikkeiden palautusprosentti puolittuu, kun palautus tuleekin tehdä face-to-face.
Meidän on helppo verhoutua verkossa anonyymiksi valtiaaksi. Hektinen maailma ympärillämme ei anna meille rauhaa eikä valtaa, joten otamme osamme verkkokäyttäytymisellämme.
Miten voisimme yrityksinä ottaa tätä valtaa takaisin itsellemme?
Siitä lisää seuraavassa kirjoituksessani.