Laiskuus ja malttamattomuus



Otsikko voi olla ehkä hieman jopa tarkoituksellisesti provosoiva. Olen niin laiska jakamaan omia kirjoituksiani, joten vetävämpi otsikko saa nopeammin lukukertoja ja muut jakavat sitä herkemmin eteenpäin. Esimerkki elävästä elämästä.

Koko aamun on satanut twiittejä koskien Facebookin ja WhatsAppin kauppahintaa. Kauppahinta on suoraan sanottuna aivan helvetillinen. Sen suuruutta ei voi pieni ihminen käsittää millään tavalla. Kyseessä on kuitenkin kaksi palvelua joiden olemassaoloa ei kukaan tiennyt kymmenen vuotta sitten. Nyt WhatsAppin kauppahinta on huomattavasti enemmän kuin todella isojen kotimaisten yritysten jotka työllistävät kymmeniä tuhansia ihmisiä. Sadan vuoden historialla ei ole nykyaikana mitään merkitystä. Yrityksen arvo määritellään aivan muiden arvojen perusteella.

Olen keskustellut tällä viikolla useamman henkilön kanssa kotimaisen teknologiateollisuuden tilasta. Useammassa keskustelussa nousee esille kotimaisten menestystarinoiden ihannointi ja osin jopa suoranainen palvonta. Nykyaikana on hienompaa polttaa itsensä loppuun parissa vuodessa ja kääriä valtavat voitot, kuin puurtaa tasaista nousujohteista kasvua sukupolvelta toiselle.

Perinteinen yrittäjyys kärsii arvostuksen puutteesta. Jos ensimmäisellä kvartaalilla ei synny miljoonia, rahoittajat etsivät uusia kohteista tilallesi.

Samanlainen voittajien kunnioittaminen näkyy myös sosiaalisen median kanavissa. Käykää katsomassa miten olympiavoittajien Facebook tykkääjien ja Twitter seuraajien kasvu näkyy niinä päivinä kun menestystä syntyy. Olemme intohimoista urheilukansaa, silloin kun joku menestyy. Muuten emme vaivaudu jäähallille tai mäkihyppytornin juurelle kannustamaan.

Monessako hiihtokilpailussa olet ollut katsomossa kannustamassa viimeisen kolmen vuoden aikana? Niinpä niin.

Ihminen tuntuu olevan pohjimmiltaan vähän laiska. Haluamme päästä nopeasti ja vähällä vaivalla menestykseen. Mitä siitä nyt tulisi jos kaikki tässä maassa menestyisivät? – Kiitos Ymmi Hinaaja.

Samaan tapaan olemme entistä malttamattomampia. Jos et usko tätä, voit miettiä montako jaksoa olet katsonut House of Cardsia nyt kun uusi tuotantokausi on tarjolla Netflixlissä. Kokeile katsoa vain yksi jakso viikossa. Mahdotonta.

 

Olenko täysin väärässä? Huuda minulle Twitterissä: @JanneGylling

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muutos Tarina tavoitteet