Markkinoinnin nukkuva karhu



Samaan aikaan kun paasataan siitä että kaikki ostaminen menee verkkoon ja tapahtuu verkossa, samat saarnamiehet puhuvat sen puolesta että ostopäätös synnytetään verkossa.

Ihan vain tiedoksi, että ostopäätökseen vaikuttaa niin moni asia että on mahdotonta väittää sen syntyvän vain kuluttajan omatoimisella verkkoselailulla.

Tuo nimittäin nostetaan liian harvoin kirjoituksissa, esityksissä ja puheissa esille.

Rahalla saa tunnettuutta

Katso paljonko vaikka Zalando laittaa rahaa markkinointiin jotta ihmiset tietäisivät sen yrityksenä ja uskaltaisivat ostaa sieltä. Vielä jokunen vuosi sitten ulkomaisista verkkokaupoista ei uskallettu oikein ostaa edes luottokortilla mitään.

Missä syntyy sen paljon puhutun Applen brändi? He ovat rakentaneet jokaisen suurkaupungin ytimeen valtavan kivijalkamyymälän joka toimii jo itsessään mainoksena. Laske kuinka monta iPhonen kuvaa näet viikossa lehtimainoksissa? Suomessakin paikalliset puhelinoperaattorit mainostavat kilpaa Applen tuotteita niin televisiossa, lehdissä kuin verkossa. Turha väittää että kauppa käy täysin ilman maksettua mainontaa. Applen tapauksessa ne markkinointirahat tulevat toki isoilta osin jälleenmyyjiltä.

Samaan tapaan esimerkiksi Nike rakentaa lippulaivamyymälöitään. Nike, Adidas ja Asics ei myisi yhtäkään pari tossuja ellei olisi markkinointia. Logot kentänlaidalla, paidoissa, julisteissa ja huippupelaajien yllä eivät synny itsestään tai ilmaiseksi. Toki jokainen noista brändeistä tekee loistavaa mainontaa myös ns. ilmaisissa medioissa joihin kuluttajat törmäävät kuin itsestään, mutta liikevaihto jota urheilubrändit tuovat esimerkiksi videotuotantoyhtiöille on valtava.

Nukkuva karhu

Helposti voisi kuvitella että moni iso toimija on kuin nukkuva karhu joka kääntää kylkeään muristen kun maailma ympärillä muuttuu. Silti todella moni on hereillä ja kerää jatkuvaa tietoa siitä mitä kilpailijakenttä tekee ja miten siihen tulisi reagoida. Asiakkaiden kulutuskäyttäytyminen ja siinä tapahtuvat muutokset pyritään ennakoimaan tulevissa tuotannollisissa vaiheissa jotta tarjonta kohtaa kysynnän.

Oli hauska kuunnella viikolla Suunnon toimitusjohtajan puhetta siitä kuinka he tekevät asioita tiiviisti yhdessä asiakkaiden kanssa – aivan kuten kuuluukin. Esityksen jälkeinen ensimmäinen kysymys toki viittasi heti Apple Watchin tulemiseen ja siihen että miten Suunto reagoi siihen.

Applen kellohan ei tullut nyt kenellekään yllätyksenä. Ja jos käy vertailemassa Suunnon tai Garminin urheilukelloja, näet aika äkkiä että Apple Watchilla on niihin vielä aika paljon matkaa.

Kuten aina ennenkin, uuden pelaajan mukaantulo parantaa koko kentän peliä. Kuluttajat jotka eivät vielä pari vuotta sitten osanneet edes ajatella että heillä olisi kelloa, ovat nyt sveitsiläistenkin listalla potentiaalisia ostajia. Samalla kun Apple herättelee kuluttajia alle tuhannen euron kallosarjassa, se lisää laadukkaiden kellojen myyntiä. Kellon pitäminen on jälleen trendikästä ja kuluttajat huomaavat että sitä voi pitää muutenkin kuin ajan katsomiseen.

Näkisin että nyt on esimerkiksi juuri Suunnon ja Polarin hetki. Jos he osaavat hyödyntää aidosti tämän momentumin, heillä on kaikki eväät käsissään pitkäaikaiseen menestykseen. Toivottavasti molemmilla ollaan aidosti hereillä koko tuleva talvi.. nyt ei saa vaipua horrokseen.

 

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus luovuus Markkinointi metelimedia muutos Personointi tavoitteet Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä