Kirjoitukseni on herättänyt keskustelua siitä, että olenko täällä väittämässä että markkinointi on kuollut. Että kun kaikki digitalisoituu ja ihmiset ostavat vain kaiken verkosta, että hyvällä hakuoptimoinnilla tulee pärjäämään kilpailussa.
No eihän se asia nyt niin ole.
Markkinointi on kaikkea muuta kuin kuollut. Kun kirjoitin Internetin ABC kirjoitukseni, osalle lukijoista jäi se käsitys että tuo ajatus itsessään tekee autuaaksi. Että se yksi kuva on avain onneen ja autuuteen. Mutta eihän me ihmiset pelkästään niin toimita. Tuo kuvaaja oli vain pieni osa kokonaisuutta.
Pitäisi ymmärtää että ostopäätökseen vaikuttaa moni asia. Voimme tehdä teknisiä ratkaisuja ja hienoja kikkoja konepellin alla, mutta maksamisen tai ostoskoriin laittamisen hetkellä meihin vaikuttaa muutkin asiat.
@Markmedia, eli Mark Comerford, kertoi hyvän esimerkin siitä kuinka jokainen meistä ymmärtää digitalisoitumisen eri tavalla. Siitä syystä pitäisi puhua verkostoitumisesta ja verkottumisesta, aina kun puhutaan digitalisoitumisesta.
Markkinointi ei ole kuollut, vaan se muuttuu.
Mikä sitten on markkinointia? Kirjoitin jo aikaisemmin, että kaikki mitä teet tai jätät tekemättä on markkinointia. Voidaanko siis väittää että markkinointi olisi kuollut, kun kaikki mitä teet liiketoiminnassasi, tai jätät tekemättä, vaikuttavat sinun myyntiisi ja brändiisi ja ovat sitä kautta markkinointia.
Mikä on markkinoinnin tarkoitus? Siitä meillä jokaisella on myös oma käsityksemme. Mielestäni markkinoinnin tarkoitus on helpottaa myyntiä ja ostamista. Kaikessa yksinkertaisuudessaan. Jos on myyntiä ja ovipumppu laulaa, on asiat lähtökohtaisesti hyvin.
Pankit digitalisoituivat ja samalla analogisoituivat.
Samalla kun kaikki digitalisoituu, ihmisten välisen dialogin merkitys kasvaa. Olemme sosiaalisia laumaeläimiä ja meillä on luontainen tarve olla yhteydessä muiden kanssa. Sen takia, markkinoinnin tulisi turvata että asiakkaamme voivat olla helposti meihin yhteydessä. Osuuspankin asiakkaana, minun on kohtalaisen helppo saada kontakti omaan pankkiini. Verkkopankin kautta voin jättää yhteydenottopyynnön ja sopia sopivan ajankohdan. He ovat minuun yhteydessä ainakin kerran vuodessa automaattisesti. Soittiko joku sinulle pankista 80-luvulla? Veikkaan että ei. Kun digitalisoituminen on siirtänyt pankkiasioinnin verkkoon, on pankin henkilökunnalla paremmin aikaa hoitaa asiakassuhteita. Silti, vaikka Osuuspankki pitää minusta huolta, on heidän tehtävä markkinointia. Siinä perinteisessä mielessä, niissä ihan perinteisissäkin medioissa. Jos nyt Suomeen rantautuisi uusi Kreikkalainen pankki, olisitko valmis siirtämään rahasi heille?
Hyvä myyjä saa sinut luottamaan.
Kymmenen vuotta sitten mobiilioperaattorimarkkinoille tuli ACN joka lupasi ilmaiset puhelut asiakkailleen ja lopulta huijasi kaikkia. Eli agressiivisella markkinoinnilla he saivat asiakkaat luottamaan heihin. Tuote oli epäilyttävä, yritys oli tuntematon, mutta myynti hoidettiin face-to-face. Ja asiakkaat uskoivat ja luottivat. Sekä vaihtoivat liittymiään ACN:lle. Muistaako kukaan montako kuukautta ACN oli markkinoilla?
Markkinointi on luottamuksen herättämistä. Sitä että potentiaalinen asiakas uskoon sinun yritykseesi niin paljon että on valmis antamaan työllä ja tuskalla ansaitsemiaan rahojaan sinulle.
Valmista tuotteita, mutta myy mielikuvaa.
Muutama verkkokauppias on valittanut minulle kirjoituksistani. Että, ei se ole niin helppoa kuin mitä kirjoitat. En ole koskaan väittänytkään että yhden kirjoitukseni perusteella, sen luettuaan olisi digitalisoituvan maailman paavi. Verkkokauppojen perustajat unohtavat liian usein imagon, brändin, luotettavuuden, mielikuvan ja myynnin. Jos tuot maahan tuotetta, jota täällä ei kukaan tunne, on siitä matka menestyvään liiketoimintaan vielä aika pitkä. Se vaatii paljon muutakin kuin edulliset hinnat.
Olisitko ostanut 10 vuotta sitten Hyundai merkkisen auton? Maailmassa myydään tälläkin hetkellä, vuonna 1976 perustetun yrityksen, Great Wall merkkisiä autoja. Ostaisitko sellaisen? Saisit sen edulliseen hintaan. Mutta mitä sellaisella autolla ajaminen kertoisi sinusta? Mikä on mielikuvasi merkistä? Mitä naapurisi ajattee? Onko siihen saatavissa varaosia tai miten sen huolto toimii?
Markkinointi, myynti ja menestyminen vaatii usean asian onnistumista. Liian usein kokonaisuus hämärtyy ja kiinnitämme huomiota turhiin yksityiskohtiin.
Ostatko ajatuksen?