Markkinointiautomaatio


Herääkö tuskanhiki otsalle ennen jokaista tapahtumaa, uutiskirjettä tai jotakin muuta aktiviteettiä? Aika moni markkinointitoiminnoissa työskentelevä kokee työnsä ikävimpiä hetkiä Excelin parissa. On kymmeniä erilaisia listoja joita kahlataan käsin. Niitä yhdistellään, ristiinluetaan ja koitetaan päivittää ajantasalle.

Ja kaikki se sama tehdään jokaisen tapahtuman jälkeen. Ammutaan kiitoskirjeitä saapuville ja räpiköidään erilaisten listojen kanssa joista yritetään tulkita että kuka oli kiinnostunut mistä aiheesta. Jos tämä kuulostaa edes osin tutulta, tunnen tuskasi.

Markkinointi ei ole tehdaslinjalla työskentelyä. Sen työtehtävien ei tulisi pitää sisällään toistuvia asioita. Kaiken mitä voit automatisoida – tee se. Vain sitä kautta pystyt raivaamaan itsellesi arjessa aikaa enemmän luovaan tekemiseen. Jokainen markkinointifunktiossa työskentelevä kuitenkin työskentelee luovalla alalla.

Kohtalaisen pienellä vaivalla kaikki tämä saadaan täysin automatisoitua. Meillä tulokset alkavat näkyvät heti ensi kesän jälkeen.

Sama meininki myös toisella saralla

Samalla tavalla aika moni kipuilee sisällöntuotannon kanssa. Kuka tuottaa, missä tuottaa ja miten ne kaikki saisi tuottamaan edes jotain julkaisukelpoista sisältöä. Talo on täynnä asiantuntijoita jotka kirjoittavat päivittäin asiakkuuksissa kymmeniä hyviä esityksiä. Valtaosa sisällöistä olisi suoraa sellaista jonka voisi laittaa liveksi.

Pidämme lähtökohtaisesti rimaa aivan liian korkealla. Emme uskalla kirjoittaa julkiverkkoon juuri mitään. Mutta ehkä vielä suurempana ongelmana on se, että asiantuntijat eivät tunne saavaansa siitä mitä lisäarvoa. Meilläkin kävi pari tyyppiä puhumassa prosessista ja yritti käynnistää blogiyhteisöä ilman juuri minkäänlaisia tuloksia. Olen huomannut että varsinkin tässä asiassa kaikenlaisia konsultteja on maa täynnä. Jokaisella heillä on tähän asti ollut annettavana lähinnä teoriaa eikä pätkääkään käytäntöä. On aika helppo puhua teoriassa siitä mitä pitäisi tehdä, mutta se joka saa asian toimimaan arjessa löytyy kuitenkin organisaation sisältä.

Tämäkin asia on nyt paremmassa hoidossa kuin koskaan. Käytännöt alkavat tuottaa tulosta vielä ennen lomia.

On ollut hieno nähdä, että alalta löytyy tasan kahdenlaisia tyyppejä. On niitä jotka puhuvat paljon, ja niitä jotka tekevät ja saavat muutoksen aikaan.

Joku esiintyjista sanoi CS Forumissa hyvin, että ”konsultin tehtävä ei ole kertoa mihin sattuu – vaan miten se parannetaan.

Mistä sitten tuntee tekijän?

Haluan nähdä esimerkkejä ja tuloksia aina jokaisen tekemisestä. Kuka tahansa voi opetella ulkoa pari sanaa teoriaa ja näyttää kivoja ulkomaisia esimerkkejä. Vaadi hänen omia esimerkkejään. Miten kyseinen yritys on ratkonut omille asiakkailleen vastaavia ongelmia joita sinulla on?

On todella vaikeaa nousta siitä suosta johon pelkkä puhuja on sinut vienyt. On puheita, on ajatuksia ja on mielipiteitä joilla ei tee mitään. Vain teot ratkaisevat. Yksikään muutos ei ole syntynyt pelkillä puheilla. Sitä faktaa moni ei halua ymmärtää.

Älä käytä aikaasi turhaan

Meillä kaikilla on arjessa kohtalaisen vähän aikaa. Käytä se viisaasti. Jos lopputuloksena on paljon puhetta, muttei ainuttakaan tekoa tai tulosta – olet käyttänyt aikasi väärin. Tiedän että neukkarissa on kiva käyttää aikaa. Siellä ei juurikaan synny tuloksia, vaan siellä syntyy lähinnä puheita. Teot tehdään arjessa organisaation keskellä vaikuttamalla.

Aika moni kumppani ei ymmärrä sitä että se mikä toimii kymmenen hengen kanssa, ei välttämättä toimi sadan ihmisen kanssa. Kun organisaation koko kasvaa, se vaatii täysin erilaisia toimintatapoja ja käyttäytymismalleja.

Yksi mistä kirjoitin jo kauan sitten on se, että jokainen kumppani jonka kanssa teemme töitä, ovat sellaisia että he ovat ottaneet meihin yhteyttä. Emme osta mitään sellaisilta tahoilta jotka eivät ole aktiivisesti lähestyneet meitä. Valitsemalla sellaisia kumppaneita jotka aidosti haluavat työskenellä kanssasi, saat parempia lopputuloksia ja sitoutuneempia tekijöitä.

Älä ulkoista mitään tärkeää

Voit heittää kaiken liukuhihnatyön pois kumppaneille. Sellaiset asiat jotka toistuvat vuodessa enemmän kuin kaksi kertaa, voi aina ulkoistaa. Mutta älä koskaan ulkoista sellaista tekemistä joka vaatii aitoa dialogia arjessa läpi koko organisaation. Edestä johtaminen vaatii jatkuvaa läsnäoloa.

Automatisoinnin kautta saat siis varattua itsellesi enemmän aikaa luovuuteen ja se mahdollistaa sen että voit arjessa reagoida nopeammin ja kääntää koko markkinoinnin aktiivisemmaksi.



Janne Gylling
sunnuntai 9 maaliskuun, 2014


tagit
Markkinointi Sisältöstrategia Tarina Viestintä