Markkinointiviisikko



Sähköisten palveluiden käyttäminen jatkaa kasvuaan. Kuluttajien vaatimukset saada palvelua ja käyttää haluamiaan palveluita on entistä tärkeämpää arjessa ja varsinkin arjen ulkopuolella. On puhuttu paljon siitä miten yritykset voivat palvella verkossa työajan ulkopuolella, siis silloin kun asiakkailla on aikaa käyttää palveluita, mutta ihmiset ovat jo työpaikan ulkopuolelle.

Aika harva odottaa että saa kivijalkaliikkeestä palvelua illalla klo 22.00, mutta odotamme verkossa saavamme ajasta ja paikasta riippumatta keskusteluyhteyden. Yhtälö jonka ratkaisu ei ole helppoa.

Tässä jälleen muutama aihe mietittäväksi vuodelle 2015.

1. Markkinoinnissa aletaan ymmärtämään, että digitalisoitumisen keskiössä on asiakas

Tähän asti liian moni on rakentanut palveluita ja ratkaisuja, ja pahimmillaan vain kääntänyt offline-maailman käytäntöjä ja toimintapoja sähköiseen muotoon. Digitalisoituminen mahdollistaa niin paljon analytiikan, kohdentamisen ja mobiilin kautta, että sen suurimmat muutokset ovat vasta tulossa. Täysin reaaliaikainen reagointi, tarjoaminen, kohdentaminen ja dialogi nostaa vasta päätään. Liian usea palvelu pyörii vielä täysin manuaalisen maailman tavoin.

2. Mobiilista tulee aidosti ykkönen

Viimeiset kolme vuotta on vielä arvottu, että halutaanko panostaa päätelaiteriippumattomiin palveluihin, responsiiviseen suunnitteluun ja käyttökontekstin tärkeyteen. Seuraavan vuoden aikana keskustelu kääntyy monessa palvelussa siihen, että tarvitseeko se olla käytettävä desktop-koneilla.

Vuoden kuluttua ei ole tarvetta käyttää verkkokauppaa tietokoneella, vaan tilaukset hoidetaan mobiililaitteen ja tablettien kautta. Kuka ostaa vielä vuoden päästä kotiin tietokoneen, kun iPad, phapletit ja älypuhelimet hoitavat kaiken.

3. Puettavan teknologian nousu

Jokainen ymmärtää ettei Fuelband, Fitbit tai Vivofit tee sinusta laihempaa, eikä se paranna yksistään sinun elintapojasi. Tässäkin tapauksessa tieto on huono isäntä, mutta hyvä renki. Sen avulla voimme kerätä hyödyllistä tietoa jota linkittämällä voimme saada hyödyllisempää informaatiota käyttöömme.

Odotan sitä päivää, kun Fuelband osaa kertoa minkälaiset juoksulenkkarit pitää omalla vuosittaisella liikunnalla hankkia. Strava kertoo jo koska lenkkarit olisivat hyvä vaihtaa, perustuen vain juostuihin kilometreihin. Kun Stravalle on kertonut millä kengillä juoksen, olisi melko yksinkertaista myydä tuo tieto eteenpäin ja sitä kautta kohdentaa Asicsin mainontaa minulle.

Myymäläiden sisällä hyödynnettävä teknologia tulee kivijalkoihin. Älylaitteet parantavat palvelukokemusta ja toimivat apuvälineenä niin tilausten, sovitusten, palvelun kuin tuotteisiin tutustumisen aikana.

4. Näytä, auta ja helpota

Kohdentaminen on vielä täysin lasten kengissä. Edelleen hehkutetaan Amazonin logiikkaa, joka kuitenkin perustuu vain lähinnä siihen mitä muut ovat ostaneet. Aidon lisäarvon luominen on paljon muutakin. Tiedon kerääminen, yhdistäminen ja älykäs hyödyntäminen oikeassa hetkessä tekee vasta tuloaan. Analytiikan kautta reagoiminen useamman muuttujan kautta mahdollistuu niin laskentatehon, tiedon virtualisoinnin kuin älykkäämpien teknologioiden kautta.

Jatkossa lisäarvo rakentuu dialogin, tarinan ja kohdentamisen kautta. Näytä asiakkaille mitä he voisivat tehdä, auta heitä matkalla kohti sitä ja helpota tiedon avulla heidän arkeaan.

5. Yhdessä enemmän

Vuosi 2015 on vuosi jolloin siilot aidosti puretaan. Vain aidon yhteistyön kautta voimme rakentaa kokonaisvaltaisia asiakaskokemuksia ja palvella asiakasta ajasta ja paikasta riippumatta.

Jokaisen tulee luopua omasta saarekkeestaan ja ymmärtää että yhdessä tekemässä saavutetaan enemmän. Toivottavasti suurimmat organisaatiomuutokset ja henkilöstövähennykset ovat takana, jolloin kenenkään ei tarvitse keskittyä oman tärkeyden vaalimiseen vain aitoon asiakaskeskeiseen liiketoiminnan kehittämiseen.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Personointi tavoitteet

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä