Menestys asuu kivijalassa


Otsikko ei liity oikeastaan mitenkään siihen perinteiseen termiin kivijalasta, jolla tarkoitetaan myymälöitä. Vertauskuva rakentuu enemmänkin talonrakentamiseen ja sen perustuksiin. Ajatus nousi aamubussissa, kun katselin kevään ensimmäisiä rakennustyömaita.

Minkälaisen perustuksen päälle yrityksiä rakennetaan? Viime viikolla syntyi kirjoitus MSO.fi -palvelusta ja siitä kuinka kohderyhmä on ollut vähän turhan hajanainen.

Samalla tavalla aika moni sortuu siihen ettei ole selkeää kivijalkaa jonka päälle voisi aidosti rakentaa liiketoimintaa.

Olemme (Flockler) siitä ehkä sen suhteen erilainen yritys, että heti alkupäivistä lähtien on ajatuksena ollut, että kotimarkkinat ovat liian pienet menestyksen synnyttämiseen. Matkalaukut pakattuna on heti alkuvaiheessa otettu suunta kohti UK-markkinaa ja alettu kaivamaan asiakkaita ja kauppaa myös sieltä. Silti yhtenä vahvana tukijalkana on kotimaamme Suomi. Yli puolet asiakkaistamme tulee edelleen Suomesta. Tuo prosenssiosuus ei muutu vaikka mitä tekisi. Kotimarkkinassa saadut referenssit alkavat jo myydä itse itseään, kun yritykset kaipaavat kumppania sosiaalisten sisältöjen hallintaan.

On tavallaan helppoa nojata kotimaan kivijalkaan. Se tuo ainakin meidän tapauksessa tukea ja turvaa, jotta voimme tehdä ja kokeilla asioita ulkomailla. UK on markkinaltaan täysin erilainen kuin Suomi, joten juuri mikään täällä tehty asia ei toimi UK:ssa. Jos pelkästään luottamuksen saaminen vaatii paljon enemmän aikaa. Jopa palaverien mitta on UK:ssa vain murto-osa siitä mihin Suomessa on totuttu. Jos saat vain 15min aikaa esitellä asiasi, on myyntipuheen oltava vähän erilainen.

Miksi jäädä Suomeen?

Miksi sitten niin moni yritys jää Suomeen, eikä suuntaa ulkomaille? Epäilen, että aika moni kuvittelee maailmanvalloituksen tapahtuvan etänä. Yksikään uusi markkina ei aukea, ilman että on läsnä. Jos tekee verkkokauppaansa uuden lipun ja alkaa tarjota asiakaspalvelua ruotsiksi, et ole vielä Ruotsin markkinoilla.

Kuten aikaisemmin sanoin, nojaamme vahvaan kivijalkaamme täällä kotimaassa. On oikeasti aika hurjaa kuinka hienoja asiakkuuksia olemme saaneet näinkin lyhyessä ajassa. Melko harva yritys saa kaikki media-alan suurnimet sekä maan johtavat bränditalot asiakkaakseen ensimmäisen parin vuoden aikana.

Kehitämme tuotettamme eteenpäin, mutta silti jokainen uusi rivi koodia varmistaa, että perustuote on kunnossa. Nojaamme siis myös omaan kivijalkaamme ja sen kautta mahdollistamme uudenlaisten ominaisuuksien luomisen.

Sosiaalisen sisällön hallinta ja hyödyntäminen on vasta alussa, silti pitää katsoa jo eteenpäin. Samalla tavalla valmistelemme uusien markkinoiden avaamista, jotka konkretisoituvat ehkä seuraavan 12 kk:n aikana.

Emme näe mitään syytä jäädä vain Suomeen. Aika moni kotimainen yritys menestyisi varmasti ulkomailla, jos vaan rohkeus riittäisi. Onhan esimerkiksi Idean yksi hyvä esimerkki siitä rohkeudesta, jolla tehdään hienoa avauksia markkinaan. Kukapa olisi uskonut että kotimainen yritys perustaa design stuodiot Palo Altoon, Austiniin, San Franciscoon ja Los Angelesiin.

Uskon että myös Ideanin matkassa on Helsinki ja Tampere toimineet kivijalkana josta ponnistaa. Ensimmäiset kuukaudet ilman laskutusta uudessa maassa eivät tunnu niin pahalta kun muut toimistot kannattelevat niitä alkuun.

Kenen kanssa pelaamme?

Tällä hetkellä UK-markkinassa painimme sen perinteisen asian kanssa, etteivät britit tunnista suomalaisia yrityksiä. Fazer, Paulig, Alma Media, Sanoma, Yleisradio, Nokian Renkaat, Nordea tai Sitra eivät soita kelloja. Samalla tavalla täällä Suomessa Travelodge, joka työllistää UK:ssa yli 6000 henkilöä, ei kerro juuri mitään. Virgin Holidays sentään tiedetään nimeltä. Penquin Random House työllistää yli 10.000 henkilöä ja on yksi maailman suurimmista kirjakustantamoista. News International, Daily Mirror ja Econsultancy on myös Suomessa osalle tuttuja.

 


10.03.2015

Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi


Avoin uusille projekteille 2025

Jos sinulla on tarvetta suunnittelijalle, ota yhteyttä!