Miksei minua kontaktoida – digitaalinen markkinointi laahaa



Kävin keväällä konseptoimassa erästä verkkopalvelua. Konseptoinnin aikana kävimme läpi nykytilaa, tämän hetken mahdollisuksia ja jo tehtyjä toimenpiteitä.

Yrityksillä tuntuu välilä olevan rima liiankin korkealla. Ei jokainen markkinointi toimenpide tarvotse olla Cannes tasoa. Verkossa saa näkyvyyttä ja kävijämääriä saa nostettua hyvin yksinkertaisilla asioilla.

Edellämainitun verkkopalvelun ehkä yksi suurin ongelma on se että palvelua ei juurikaan tunneta. Se mistä asia johtuu, löytyy näistä huomioista.

1. Nykyisiä, olemassa olevia asiakkaita ei juurikaan kontaktoida. Jos on kerran ostanut, on toisen kerran ostaminen jo uomattavasti helpompaa.

2. Ei pidetä itseämme mielessä. Ei pidetä mitään ääntä. Eli käyttämäni Metelimedia -termi on unohdettu täysin tai sitä ei ole ajateltu riittävästi.

3. Verkkoläsnäolo kaikkiaan laahaa perässä. Yritykset rakentavat verkkopalvelunsa niin että yhdestä asiasta on kirjoitettu vain yhdellä sivulla. Eli Googlen hakutuloksissa heillä on vain yksi osuma. Kirjoita Googleen ”metelimedia” ja katso montako tuloksista ohjaa tähän blogiin.

4. Yhdessä tekeminen. Jos yrityksellä on edes muutama verkkopalvelu, niin ne kannatta ristiinlinkittää heti toisiinsa. Parantaa löydettävyyttä ja laajentaa sivujen määrää.

5. Helpoimmat huomionosoitukset unohtuvat. Onko nykyisellä asiakkaallamme syntymäpäivät, tai täyttääkö hän kohta pyöreitä vuosia. Miten sen voisi hyödyntää? Kustannukset nolla, teho varmasti enemmän. Olen ostanut kymmenistä verkkokaupoista ja vain yksi muisti tänä vuonna syntymäpäiväni. Ostin uutiskirjeen saatuani, ihan periaattesta.

6. Kohdennettu markkinointi kaikkiaan. Meille tuli juuri taas postissa vaihtotarjous uuteen Kiiaan ja siihen oli valmiiksi laskettu vaihtotarjous nykyisestä Qashaqaista. Huomioarvo sata verrattuna Laakkosen mainoksiin Aamulehdessä. Verkossa on helppo tunnistaa käyttäjiä ja edullista tehdä kohdennettua markkinointia. Lue Little data krjoitukseni.

7. Sosiaalinen media ei ole sama kuin Facebook. Kirjoitin siitäkin jo aikaisemmin.

8. Organisoitumista ei ole riittävästi. Ja jos jotain päätetään tehdä, sen toteutumista tulee seurata.

9. Iso osa ihmisistä ei vielä ymmärrä digitalisoitumisen vaikutusta. Ne jotka ymmärtävät eivät osaa viestiä siitä niin että muutkin ymmärtäisivät mitä se tarkoitta.

10. Tulevaisuuden verkkopalveluissa ulkoasu ja visuaalisuus on entistä pienemmässä roolissa. Kyllä. Käyttäjälähtöinen, responsiivinen, muokkautuva, tunnistava palvelu tarjoaa käyttäjälle aina mielenkiintoista tietoa ei tarvitse olla täynnä karkkia. Haluamme tiedon helposti ja nopeasti. Jo nyt Applen ja tulevan uuden Windowsin käyttöliittymät ohjaavat meitä yksinkertaisempaa ulkoasuun. Pelkistetty on uusi musta.

Siinä nyt kymmenen ensimmäistä huomiota. Saa kommentoida.

Janne Gylling


Avainsanat: digitalisoituminen muotoilu muutos palvelumuotoilu verkkoläsnäolo verkkopalvelu

One thought on “Miksei minua kontaktoida – digitaalinen markkinointi laahaa

  1. Viime vuosina on ollut mielenkiintoista seurata, miten Isot Toimijat Google, Apple ja Amazon ovat valjastaneet valtavat ekosysteeminsä oman sisältönsä markkinointiin, vai pitäisikö jo sanoa tuputtamiseen. Googlen Nexus 7 on jo selvästi rakennettu lähinnä Googlen sisällön myymiseen, ja tiettävästi sitä myydäänkin nollakatteella. Amazon on mennyt vielä pidemmälle: http://www.engadget.com/2012/09/06/new-kindle-fire-hd-ad-supported/ Uusi Kindle-tabletti on suunniteltu äärimmäiseksi myyntiportaaliksi, joka kaikin keinoin vetää käyttäjää Amazonin tarjontaa kohti jo tabletin lukkonäyttöä avatessa.

    Sinänsähän tämä alkaa muistuttaa puhelimien kytkykauppaa. Laite pyritään sitomaan niin tiukasti omaan ekosysteemiin, että käyttäjällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tuoda rahaa sen valmistajalle.

    Milloinkahan tulee ensimmäinen mobiililaite, jonka vieminen kaupasta kotiin ei maksa käyttäjälle mitään…

Comments are closed.