Olen pohtinut tässä viime aikoina aika paljon visuaalisen suunnittelun merkitystä brändin rakennuksessa. Mielikuvien rakentaminen toisen ihmisen päänsisälle ei ole aina niin yksinkertainen asia. Suunnittelijoilla on monesti tapana lähteä porautumaan asiakkaan toiveisiin erilaisten referenssikuvien kautta. Kuvia joissa on sitä tavoiteltua mielikuvaa ja fiilistä jota brändin pitäisi edustaa.
Maailmassa on monta nykyään melko trendikästä brändiä jotka eivät näyttäneet vielä pari vuotta sitten kovinkaan nätiltä.
Kuinka suuri merkitys loppujen lopuksi edes logolla on koko yrityksen mielikuvaan? Logohan on monesti pelkkä merkki, joka ei kerro vielä visuaalisesta ilmeestä mitään. Mutta entä jos sinun pitäisi valita esimerkiksi radiokanava pelkän logon perusteella? Siis ääneen perustuva kanava, pelkän heidän ilmeensä perusteella.
Olen käyttänyt jo pitkään esimerkkinä Radio Aaltoa. Kun Radio Aalto aloitti toimintansa pari vuotta sitten, se oli ehkä tylsintä mitä Suomesta löytyi. Heidän visuaalinen ilmeensä oli suunniteltu varmaankin tussilla neukkarin seinälle ja sen piirsi puhtaaksi toimitusjohtajan siskonpoika.
Harrastatko ulkoilua?
Haglöfs on niittänyt mainetta tässäkin maassa ihan kohtalaisesti. Veikka Gustafsson on poseerannut televisiomainoksissa Haglöfsin vetimissä. Laatumielikuva on kohdallaan ja heidän tuotteensa näyttää hyviltä. Heidän koko visuaalinen ilmeensä on todella laadukas ja kansainvälinen. Visuaalinen ilme on kuitenkin ollut aikaisemmin jotain ihan muuta. Yksinkertaistettu ilme on iso osa heidän tämän hetkistä brändiään. Hillitty tyylikkyys on aika kaukainen haave heidän vanhassa logossa.
On niitä muitakin
Mazda on pyrkinyt rakentamaan itsestään urheilullista merkkiä. Jos heillä olisi edelleen käytössä joku vanhoista liikemerkeistä, veikkaisin ettei yhdestäkään autotallista löytyisi heidän kulkuneuvojaan. Montako automerkkiä osaat luetella, joiden logossa ei ole tällä hetkellä alumiiniheijastuksia ja metallista fiilistä?
Trendikkäät ITC alan toimijat
IBM näytti vielä vuosia sitten aika kamalalta. Enkä usko että se Applen värillinen logo olisi kovinkaan kaunis nykyisten alumiinisten MacBookkien kannessa. Pelkkä väritys voi vaikuttaa paljon.
Rakentamassa brändejä
Brändimielikuviin vaikuttaa siis yllättävän pienet asiat. Kokonaisuus rakentuu yksityiskohdista. Suomalaiset mainokset eivät menesty Cannesissa kun kukaan ulkomailla ei tiedä minkälainen imago on täällä pohjolassa Koffilla, Valiolla tai muilla merkeillä. Yksittäiseen spottiin vaikuttaa kohderyhmän tietoisuus koko yrityksestä, heidän historiastaan ja kokemuksistaan tuotteiden parissa.
Brändin rakentaminen on kokonaisuus, johon vaikuttaa todella moni asia. Jo pelkästään se tapa miten huutelet Twitterissä päivittäin, rakentaa sinusta tietynlaista mielikuvaa. Se miten kohtelet potentiaalista asiakasta, nykyistä asiakasta tai entistä asiakasta vaikuttaa mielikuvaan sinusta ja sinun palveluistasi. Voit yrittää kiillottaa pintaa, mutta jokainen kosketuspiste sinun brändisi ja asiakkaan välillä voi ollaa kriittinen.
Tässä muutama esimerkki kirjoituksessa mainituista logoista. Mitä ajatuksia ne herättävät sinussa?