Teemme juuri projektia joka lähtee täysin mobile first ajattelusta. Rakennamme mainostoimiston kanssa yhteistä workflowta, jonka avulla toimitamme reilun viikon sprinteissä html-protoa asiakkaalle kommentoitavaksi. Mainostoimisto on sellainen, ettei meillä ole aikaisempaa yhteistyötä heidän kanssaan. Projekti hyödyntää ketteriä menetelmiä, eli ollaan niin agile kuin mahdollista.
Tänään oli ensimmäinen tapaaminen, jossa aloimme ratkoa käytettävää gridiä ja sisältömalleja.
Totesimme front-end koodarin kanssa päivän päätteeksi, ettei tästä tulisi koskan niin hyvä palvelu, jos tämä rakennettaisiin ”perinteiseen” desktop+photoshop malliin. Jo alkuvaiheessa huomaa että tulee ratkottua asioita taas niin eri kulmasta kun lähtökohtana on mobiili päätelaite. Käyttötapaukset, käytettävyys ja rakenne muotoutuu sen mukaan mikä on loppukäyttäjälle parasta, ei sen mukaan mitä 22″ ruudun ääressä istuvan tietohallintojohtajan mieleen.
Kun palvelua rakennetaan täysin käyttäjälähtöisesti, on lopputulos aina timanttia.
Tavoitteena on täysin fluidi gridi, joka hyödyntää kaikkea mahdollista uutta ja mukavaa, mutta kuitenkin toimii oikeastaan kaikella. Tavoitteet ja motivaatio korkealla. Katsotaan mikä fiilis on vaikka helmikuussa.
Kaikkiaan suurin hyöty on sisällön ymmärtämisessä ja sen painoarvoissa. Pitkula malli laittaa asiat väkisinkin tärkeysjärjestykseen. Desktop mallissa on helppo tehdä nostoja jotka ovat käytännössä täysin saman arvoisia, jolloin sisältö on periaatteessa arvotonta.
Tässä kohtaa en voi edelleenkään kuin kehua ja ylistää mobile first ajattelua. Lopputulokset näette viimeistään keväällä. Kirjoittelen projektista pitkin matkaa.
Onko organisaatiosi lukkiutunut vanhaan maailmaan ja piirtelee 960px leveitä leiskoja? Olisiko aika päivittää tekeminen tälle vuosituhannelle?
Tämä on kirjoitettu vuonna 2012 kun tein Alko.fi projektia.