Tässä on viimeaikoina tullut pohdittua aika paljon brändiä, sillä ensi vuoden suunnittelu käy nyt kuumimmillaan. Aika moni tuntuu unohtavan, että brändi on monitahoinen käsite josta täytyy löytyä erilaisia kulmia eri käyttötilanteisiin. Brändilupaus ja kiteytys unohtuu helposti kaiken säheltämisen keskellä.
Kaivoin verkosta esimerkiksi tähän Niken. Brändi joka on meille kaikille varmasti tuttu ja olemme altistuneet heidän viestinnälleen.
Nike’s mission statement is “To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.”
Kuinka monta kertaa olet kuullut tuon lauseen sellaisenaan? Samoin – en minäkään ole kuullut sitä koskaan. Silti aivan loistava kiteytys siitä miksi Nike on olemassa ja mikä heidän tekemistään ohjaa.
Hallitse kanavaa
Kävin viikonloppuna Sportiassa ostamassa lämpöisempiä juoksuvaatteita ja kysyin samalla myyjältä hänen mielipidettään Niken ajatusmaailmasta. Olin varmasti viikon oudoin asiakas, mutta haitanneeko tuo. Eli jos Nike pyrkii tuomaan ”inspiraatiota ja innovaatioita jokaiselle urheilijalle maailmassa”, niin miten se näkyy siinä hetkessä kun kuluttaja kohtaa heidän tuotteensa.
Myyjän mielestä ”Nike tekee ihan hyviä lenkkareita, mutta jos haluaa oikeasti hyvät niin kannattaa ostaa Asicsit”.
Siinä se hieno lupaus ristiinnaulittiin keskellä urheiluliikkeen lattiaa.
Voimme olla Niken brändistä oikeastaan mitä tahansa mieltä, mutta se kyllä asiakaskokemus rakentuu näiden kohtaamisten kautta.
Kävin vertailun vuoksi Apple Storessa (Var Import) ja Verkkokauppa.comissa kysymässä henkilökunnan mielipidettä iOS7 päivitykseen ja siihen kuinka päivitys on vaikuttanut akun valmiusaikaan. Arvaatko kummasta sain optimistisen ja Applea ylistävän vastauksen? Juuri niin.
Aika harvoin edes huomaamme kuinka törmäämme eri brändien eri kulmiin. Jos Kone puhuu ylätasolla ”people flowsta” niin taloyhtiön hallituksen kokouksessa puhutaan hisseistä ja kustannusten jyvittämisestä per asunto. Sujuva ihmisten liikkuminen ei ole sillä tasolla se juttu. Kiinteistöosakkeen arvonnousu ja takaisinmaksuaika herättää enemmän keskustelua ja intohimoa.
Brändiä tulee siis pystyä käsittelemään ja hallitsemaan eri tasoilla.
Tästä päästäänkin ensimmäiseen faktaan. Brändinrakennus on kanavahallintaa. Sitä ei rakenneta mainostoimiston neukkarissa vaan se syntyy jokaisen kohtaamisen kautta. Sen takia brändinrakennusta on turha yrittää ulkoistaa. Voit ostaa visuaalista suunnittelua vaikka kuinka isolla rahalla, mutta et saa silti aikaan hyvää brändiä. Mielikuvat rakentuvat meidän päidemme sisällä. Fill the mind – not the space, on hyvä pitää mielessä aina.
Asiantuntijayrityksen tuote
Aika usein, tai oikeastaan aina, kun esitellään esimerkkejä hyvistä brändeistä ne ovat yrityksiä jotka valmistavat tuotteita. Brand is a promise – product is the proof. Mikä sitten on asiantuntijayrityksen tuote? Asiantuntijayrityksen tuote on ihmiset jotka työskentelevät kyseisessä yrityksessä. Myymme tiimejä, yksilöitä, asiantuntijoita, alansa experttejä.. Näkemystä, kokemusta, osaamista ja onnistumisia.
Missä hetkessä siis syntyy meidän brändi? – Jokainen kohtaaminen jossa asiakas kohtaa meidän tuotteen, eli meidän ihmisen.
Viikon vinkki
Törmäsin verkossa hienoon ruotsalaiseen yritykseen nimeltä Naimakka. http://www.naimakka.com/. Loistava tarina, yhtenäinen presenssi. Minä tykkään. Lisää Naimakan tuotteista löytyy myös osoitteesta http://naimakka.tumblr.com/. Joku hauskasti positioi tuotteen lauseella, että ”Nike Fuelband is for girls”. Asennetta ja oikeanlaista tekemistä, hyvä Ruotsi.