On vain yksi minä



Kaikki alkoi twiitistäni “Kun profiilissa lukee “ajatukseni ovat omiani”, on työnantajassasi jotain pahasti vialla #avoimuus #nykyaika.

Jostakin syystä tuo tuntui kolahtavan aika moneen ja se on aiheuttanut todella hyviä keskusteluja jo useamman päivän ajan. Siitä syystä pureudutaanpan siihen hieman enemmän.

On olemassa vain yksi minä

Tiedän ja tunnustan, että meillä on erilaisia rooleja riippuen eri verkostoista joissa toimimme. On ymmärrettävää, että toimitusjohtaja onkin puulaakifutiksen joukkueessa täysin erilaisessa roolissa kuin työssään. Jos pallo ei ihan pysy hallussa kentällä, se ei tarkoita sitä etteikö hän voisi olla yrityksen kovin joukkuehengen rakentaja. Pelaaja joka antaa todella hyviä syöttöjä omalle väelleen ja antaa heidän loistaa.

Jos Vihreiden kansanedustaja metsästää vapaa-ajallaan Saimaalla kuutteja, sitä ei selitä mikään. Ymmärrämme että hänellä on oikeus tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä haluaa, mutta toki sillä on suora vaikutus kokonaisuuteen.

Se mitä teemme pitkin viikkoa tai pitkin elämäämme, rakentaa kuvaa meistä itsestämme. Olemme juuri sitä mitä teemme.

Organisaation on turha yrittää rajoittaa

Ymmärrän hyvin, että tietyt organisaatiot pyrkivät rajoittamaan työntekijöidensä sanomisia ja tekemisiä. On täysin luontevaa, että Puolustusvoimissa työskentelevät ihmiset eivät ole ihan älyttömän aktiivisia Foursquare-käyttäjiä. Se on ihan järjellä perusteltua.

Mutta jos otetaan vaikka Perussuomalaisten kansanedustaja, joka huutelee joka kanavassa ihan mitä sylki suuhun tuo. Niin onhan meillä äänestäjillä täysi oikeus tietää että mitä hän oikeasti ajattelee.

Voimme yrittää antaa ohjeita joiden mukaan ihmiset käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa, mutta se on täysin selvää, että jos ihminen on täysi mulkku – on hän sitä töissä ja vapaa-ajalla.

Kaiken mitä sanot, voidaan käyttää sinua vastaan

Nykyajan digitaalisessa ajassa meillä ei ole mahdollisuutta erottaa työ-minää ja minä-minää. Olemme tasan sitä mitä teemme ja sanomme. On täysin mahdotonta yrittää esittää kahta erilaista ihmistä ja yrittää selitellä vapaa-ajan sanomisiamme.

Jos jokin asia oikein kovasti ahdistaa, voit sanoa sen ihan hiljaa illalla ennen nukkumaanmenoa niin ettei kukaan kuule. Mutta kaiken muun mitä ääneen sanot, voit löytää joskus edestäsi.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma Markkinointi metelimedia Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä

2 thoughts on “On vain yksi minä

  1. Hyvä muistutus ja ehkä herätys joillekin. Uskon, että tulevaisuus on avoimempi olipa kyse yksilöiden ajattelusta tai yritysten toiminnasta. Henkilöprofiileja ja yrityskuvaa voi rakentaa sosiaalisessa mediassa haluamaansa suuntaan valikoimalla mitä julkaisee. Mutta kaiken minkä päättää julkaista, on oltava johdonmukaista tai muuten se ei ole uskottavaa.

  2. Kyllä, yhtenä isona teemana itse liputan avoimuuden puolesta. On turha yrittää piilotella asioita tai yrittää esittää muuta kuin oikeasti on. On sitten kyse vaikka koko yrityksen kulttuurista jne.

    Tietenkään tämä ei tarkoita, etteikö voisi edelleen suunnitella tekemistään ja pyrkiä ohjaamaan keskustelua. Kunhan vain ymmärtää että varsikin SoMe koneisto on niin iso pyörä, että se paljastaa heti feikin.

Comments are closed.