Rakennustelineet helvetistä


Kun on halu rakentaa parempaa liiketoimintaa, parempi yritys ja menestyvämpi liiketoimintamalli, on kaiken rakentamisen lähtökohtana hyvä perusta. Alue jolla toiminta sijaitsee, maaperä jolle se on hahmoteltu. Liian kivikkoinen rinne tai pettävä savimaa aiheuttaa ongelmia varmasti ajan saatossa.

Hyvän bisneksen perustukset on rakennettava huolella, siten että ne jaksavat kantaa koko painon. Pitää ymmärtää että minkälaista pytinkiä hahmotellaan. Perinteisesti perustukset ovat suunniteltu kesämökille, mutta tontille nouseekin pilvenpiirtäjä. Se tuo organisaation rakenteissa turhaa jännitystä, joka on pystyttävä hoitamaan fiksusti. Monessa tapauksessa oman mökin viereen tehdään lisärakennus yritysostojen kanssa. Sillä saadaan nopeasti lisättyä kapasiteettia, mutta se ei luo yhtenäistä kokonaisuutta. Erilliset osat luovat ristiriitoja keskenään. Kumpikin haluaa että osa osuus on se jonka mukaan seuraavat lisärakennukset pystytetään.

Perustuksia voi vahvistaa ja suoristaa kun tarve vaatii. Ulkopintaakin voi käsitellä kevyellä maalikerroksella jolloin historia häviää kerrosten alle. Työmiehiä tulee tontille – osa pysyy pidempään ja osa käy vain kääntymässä. Kokeillaan erilaisia uusia koneita ja työtapoja. Opitaan, epäonnistutaan ja kehitytään.

Useasti lopputulos on useamman arkkitehdin luomus, jota seinät pitävät pystyssä. Ihan yläkerroksissa katto pitää huolta ettei se vuoda, jotta asukkailla on mukava olla ja he viihtyvät.

Kaiken tämän keskellä, huomioimatta jäävät rakennustelineet. Ne seisovat odottamassa aina sitä hetkeä kun jotain tapahtuu. Ne määrittävät rakennuskorkeuden ja luovat raamit joiden puitteissa uuden luominen pitää syntyä.

Kuka teillä määrittelee rakennustelineiden sijainnin ja korkeuden? Seisovatko ne tukevasti maassa jotta rakentaminen ja kehittyminen voi onnistua turvallisesti? Miten sääolot vaikuttavat niihin, heiluvatko ne pienessäkin tuulessa?



Janne Gylling
perjantai 9 toukokuun, 2014


tagit
brändi digitalisoituminen Ensivaikutelma käyttökokemus luovuus metelimedia muutos palvelumuotoilu Palvelusuunnittelu Personointi Sisältöstrategia verkkoläsnäolo Viestintä