Sähköisen kaupankäynnin haasteet – tässä maassa


Olen pitkään kuullut keskustelua siitä miksi suomalaiset verkkokaupat eivät laajenna ulkomaille. Miksi tyydymme pysymään kotimarkkinoilla emmekä laajenna palveluamme muihin maihin. Iso osa on sitä mieltä että kaupan sisällön kääntäminen englanniksi on oikotie onneen. Sehän kuulostaa todella helpolta. Jos sillä tavalla voi valloittaa maailman, niin mitä me vielä odotamme.

Mutta onko se maailmanvalloitus niin helppoa?

Väitän että rima on aika korkealla siihen että englantilainen tilaisi suomalaisesta verkkokaupasta mitään. Heidän kulttuurinsa on toiminut aina niin että kaikki asiat löytyvät omilta nurkilta. Me suomalaiset olemme tottuneet siihen että meiltä ei löydy mitään, vaan joudumme etsimään kaiken jostain muualta. Olemme tottuneet matkustamaan Ruotsiin ja Tallinnaan jos haluamme ostaa jotain. Lennämme halpalennoilla eurooppaan shoppailemaan. Montako brittiä olet nähnyt suomessa esim. vaateostoksilla? Onko meillä täällä oikeastaan juuri mitään sellaista tuotantoa joka kiinnostaisi ulkomaisia kuluttajia.

Jos mietitään mitä ulkomaille meneminen vaatii.Se että saat oman verkkokauppa brändisi lanseerattua ulkomailla, ei ole ihan halpaa hommaa. Pelkkä hakukonelöydettävyys ei todellakaan turvaa ostopäätöksen tapahtumista. Jos verkkokauppa on saanut kotimaansa markkinoista vaikkapa 5%, niin mitä se tarkoittaa euroina jos puhutaan Suomen markkinoista vs. Ruotsin markkinoista. Jos olet saanut jalansijaa kotimarkkinoilla, pystyt keräämään pääomaan jolla voit lähteä ulkomaan valloitukseen. Mutta jos Suomen markkinaosuudella olet kerännyt kasaan 60.000 euroa, niin vastaavalla markkinaosuudella olet saanut Ruotsissa kasaan 90.000 euroa. Tuolla 30.000 euron erotuksella teet lanseerausmarkkinointia jo aika paljon enemmän ja se on prosentuaalisesti huomattava ero.

Kotikentän koko siis määrittelee huomattavasti sitä minkälaiset mahdollisuudet sinulla on kasvaa.

Imagon rakennus kotimaan ulkopuolella ei rakennu yhdessä yössä. Uskottavuus toimijana, jotta ihmiset oikeasti vievät tilauksensa kaupassa ostoskorista maksutapahtumaan asti, vaatii aikaa ja rahaa.

Tämän aiheen ympäriltä lisää kirjoitusta lähiaikoina.



Janne Gylling
keskiviikko 16 toukokuun, 2012
Kirjoitettu: bussissa

tagit
digitalisoituminen palvelumuotoilu verkkokauppa verkkoläsnäolo verkkopalvelu