Sisällön personointi



Kävin tänään hyvää keskustelua sisällön personoinnista. Niin hyvää, että täytyy oikein kirjoitella kotimatkalla pari riviä..

Sisällön personointi käyttäjille on yleistynyt massiivisesti. Olen kirjoittanut siitä myös blogiini jo useamman kerran, mutta tässä hieman erilaista näkökulmaa. Personointihan on lähtenyt yleistymään verkkokaupoista myös ns. perinteisempiin verkkopalveluihin.

Sisällön personointi, siis dynaaminen sellainen, tarkoittaa että sisällöt muuttuvat eri käyttäjille sopiviksi. Verkkokaupassa on helppo ymmärtää, että tuotesuosittelut muuttuvat sen mukaan mitä ostoskorissasi on, ja tarkentuvat vielä sen mukaan mitä ostohistoriassasi on. Sitä kautta sinulle voidaan nostaa relevantteja ehdotuksia. Muut jotka ostivat tämän, ostivat myös tämän. Amazon käyttää tuota ominaisuutta aika tehokkaasti.

Sisältö voi myös muuttua sen mukaan mitä verkkopalvelussa teet. Käymällä tietyssä kategoriassa tai sisältösivussa, voivat tietyt sisällöt muuttua. Jos tulet palveluun uutiskirjeen linkin kautta, on sinulle turha näyttää postituslistalle liittymistä hehkuttavaa nostoa. Jos taas saavut palveluun hakukoneen kautta hakusanalla ”työpaikat” voidaan sinulle nostaa dynaamisesti sisältöjä ja pikalinkkejä sivustolla oleviin työpaikkoihin. Variaatioita on monia.

Myös ajan mukaan personointi on melko yleistä. Tarpeet ja kiinnostukset muuttuvat aamu- ja iltapäivän välillä, sekä arki ja viikonloppujen välillä. Vuodenaikojen välinen muutos on helpommin ymmärrettävää, mutta sama peruslogiikka toimii. Tiettynä hetkenä voidaan tunnistaa erilaista kulutuskäyttäytymistä, varsinkin kun peilataan eri päätelaitteiden välillä tapahtuvia eroja.

Suuret mediatalot ovat hyödyntäneet personointia tehokkaasti. Ja laajasti. Lukemalla tietynlaisia uutisia iltapäivälehtien sivuilta, sinulle näytetään HS.fi sivustollakin erilaisia sisältönostoja. Sisältöä siis personoidaan kulutuskäyttäytymisen mukaan.

Mutta tästä seuraa myös negatiivisia ilmiöitä. Käyttökokemus ja asiakaskokemus ei aina tue personoinnilla tehtyjä nostoja. Personointi kategorisoi meidän aika nopeasti tiettyyn segmenttiin. Esimerkiksi verkkokaupassa olen törmännyt siihen ettei kauppa osaa juurikaan suositella mitään uutta ja erilaista, vaan se heijastelee tarjontaa vain siihen perustuen mitä olen aikaisemmin ostanut. En ole myöskään löytänyt Amazonista enää niin paljoa heräteostoksia, sillä se suosittelee minulle liian tarkasti mieltymysteni mukaan asioita.

Eksy rohkeasti

Eli liian hyvin personoitu palvelu voi kääntyä myös itseään vastaan. Kaipaan useasti verkossa sellaista ”päätöntä hortoilua” joka vie minut uusiin ja outoihin paikkoihin. Tekniikka pyrkii liian useasti ohjaamaan liian loogisesti minua eteenpäin, eikä edes haluaa vielä minua sivuraiteelle.

Haluaisin nähdä osan verkkopalveluista enemmänkin siis ostoskeskuksina joissa voi viettää aikaa ja välillä vähän eksyä. Seuraamalla raidetta jäät paitsi paljosta.

 

Janne Gylling


Avainsanat: käyttökokemus Markkinointi metelimedia muotoilu palvelumuotoilu Personointi Sisältö Sisältöstrategia verkkokauppa verkkopalvelu

One thought on “Sisällön personointi

  1. Ostin joitain viikkoja sitten nettikaupasta tennarit. Nyt joka i.k.i.n.e.n. sivusto, missä käyn, näyttää bannereissa ko, tennareita. En minä herranjee enää toisia samanlaisia aio ostaa 🙂 Mutta Amazonista olen kyllä ostanut kirjoja suosituksella ”tämän ostaneet ostivat myös nämä”. Se todella on markkinointia, jonka koen palveluksi.

Comments are closed.