Teemme päivittäin asioita sisältömarkkinoinnin parissa. Teknologiatoimittajan roolissa näemme tällä hetkellä tuhansille työpöydille joiden äärestä syntyy sisältöjä asiakkaiden johdattamiseen kohti ostopäätöksiä. Noin reilun kahden vuoden aikana, on Flocklerilla tuotettu yli miljoona artikkelia ja toinen miljoona kuratoituja twiittejä ja Instagram-kuvia. Kirjoitan tätä juttua siis tuon kahden miljoonan sisällön pohjalta.
Analysoimme rakentamiamme palveluita ensin niiden kävijämäärien mukaan. Suositut palvelut erottuvat joukosta ja on yksinkertaisinta arvottaa niiden menestymistä nähtyjen silmäparien kautta.
Suosion pohjalta, kävimme läpi yli 700 rakentamamme palvelun joukosta top30 palvelut. Tuon kolmenkymmenen kokonaisuuden kahlasimme läpi ja analysoimme mistä niiden suosio johtuu ja mitä niissä on tehty eri tavalla verrattuna pitkänlistan loppupäähän.
Tässä lyhyt lista niistä asioita joilla on kaikista suurin merkitys.
1. Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä (jakaminen on itseasiassa arvokkaampaa)
Sisältöjen tuotettu määrä ei ole aina oikotie onneen. Aktiivinenkin sisällöntuotanto ei auta, jos ei ole verkostoja joihin sitä voisi jakaa. Yhden sisällön jakaminen yhden kerran yhteen paikkaan, on kuin kuvittelisi että jano lähtisi lopullisesti juomalla pieni lasillinen vettä.
2. Kiinnostavat sisällöt jaetaan
Hyvä ja mielenkiintoinen sisältö jaetaan aina mielellään. Viihteellisempi juttu lähtee suuremmalla todennäköisyydellä leviämään. Jossain joku ihminen on tehnyt maailman parhaan dokumentin, mutta jos ei kiinnosta ketään – onko se millä mittarilla paras? Luetuin, katsotuin ja jaetuin. Parhailla joukkueilla on katsomot täynnä ihmisiä.
3. Se että sinut tunnetaan, auttaa huomattavasti leviämiseen
On monessa kohdassa merkityksellisempää se, että kuka sisällön jakaa, kuin että mikä se sisältö oli. Sisältöjen jakomäärät eivät kerro silti suorassa suhteessa sitä, että paljonko sisältöä on luettu enemmän. Varsinkin Twitterissä on helppo vain painaa retwiittiä ja jakaa sisältöä edelleen, ilman että itse käy lukemassa artikkelia. Ajatuksena, ”tämän on oltava hyvä sisältö kun tuokin tämän jakoi” näyttäisi olevan ainakin jollakin tavalla relevantti.
Lopputulos
On siis ymmärrettävä, että pelkät sisällöt eivät riitä. Määrä ei korvaa laatua, mutta jos sisällön jakaa sellainen taho johon luotetaan, vaikutus jakomääriin on huomattava. Sisältöjä pitäisi jakaa aktiivisesti ja useasti. Useamman kerran päivässä ja viikossa on parempi kuin kerran vuodessa. Mitään oikotietä onneen ei ole. Sisältömarkkinoinnissa verkoston laajuus ja sitoutuminen on kriittisen tärkeää. Jos yrityksen blogia ei jaa edes oma henkilökunta, miten voit odottaa että sitä jakaisi joku muu?