Sisältömarkkinoinnin eväät



Verkosta löytyy tuhansia tutkimuksia niin markkinoinnin kuin psykologian puolelta, että miksi ihmiset jakavat tiettyjä sisältöjä. Pyrimme kaivamaan yleisimmät esille ja valitsimme kahdeksan parasta. Tässä siis eväitä vuoden 2015 sisältömarkkinoinnin tekemiseen.

1. Pidempiä artikkeleita jaetaan useammin

Analytiikkatalo BuzzSumo teki laajan tutkimuksen jossa he kävivät tuhansia artikkeleita läpi ja huomasivat, että pitkiä juttuja jaetaan enemmän. Maailmalla eniten jaettujen artikkeleiden pituus vaihteli 3000 ja 10000 sanan välillä. Vaikka siis yleisesti jaksamme lukea vähemmän ja suosimme lyhyiden kirjoitusten tekemistä, analytiikka osoittaa että pidemmät jutut leviävät laajemmin.

Yhtenä syynä voi toki olla psykologinen ajatus siitä että pitkä artikkeli tuntuu uskottavammalta, joten jaamme sen herkemmin.

2. Kuvallisia sisältöjä jaetaan useammin

Saman BuzzSumon tutkimuksen mukaan, sisällöt joissa on kuvallista kerrontaa mukana saavat tykkäyksiä ja jakoja enemmän. Varsinkin Twitterissä on huomattu viimeisen puolen vuoden aikana, että twiittiin lisätty kuva tehostaa twiitin leviämistä.

Kuvan liittämistä kannattaakin harkita aina. Varmista että sivustollasi on OG:image kunnossa, jotta kuvat nousevat esimerkiksi Facebook nostoihin automaattisesti.

3. Positiivisuus leviää

Facebookin teettämän tutkimuksen mukaan, positiiviset viestit ja artikkelit leviävät herkemmin ja niitä jaetaan useammin. Kun viesti pitää sisällään positiivisen vireen, sitä jaetaan 47% prosentin varmuudella, kun taan negatiivista jaetaan vain 22%.

Verkossa kalastellaan helposti otsikoilla ja aiheilla joissa kritisoidaan vahvasti niin yrityksiä, brändejä kuin niiden tekemisiä. Tutkimusten mukaan, saat tuplasti paremmat tulokset tuottamalla positiivisia argumentteja ja antamalla kehitysvinkkejä, kuin dissaamalla.

4. Ihmiset rakastavat omaa ääntään

Harvardin tutkimukset osoittavat, että ihmiset ovat onnellisimmillaan kun he saavat puhua itsestään. Mahdollista siis asiakkaiden osallistuminen.

Kun muotoilet verkkopalveluasi, mieti minkälaisessa roolissä sivuston käyttäjät ovat ja paljonko sisällöstäsi on muiden tuottamaa.

5. Yhteisöllisyys merkitsee

Aktiivinen osallistuminen sosiaalisen median kanaviin vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, kertoo Australialainen tutkimus. Käyttäjät jakavat sisältöjä huomattavasti useammin kun he kokevat olevansa osa yhteisöä.

Miten siis varmistat vuonna 2015, että palvelusi ympärille rakentuu yhteisö?

6. Listat ja infograafit ovat kaikista suosituimpia

Listoja on helppo selata nopeasti ja niistä selviää pääkohdat lyhyelläkin vilkaisulla. Siinä syy miksi TOP10-listat ja kahdeksan parasta vinkkiä tyyppiset kirjoutukset ovat suosittuja. Ja hei, sinäkin luet nyt tätä listaa..

7. Kun luotettava tahokin jakaa

Jos saat esimerkiksi jonkun suositun bloggarin retwiittaamaan twiittisi, moni muu jakaa saman twiitin helpommin. Jos saat yhden merkittävän henkilön jakamaan twiittisi, sen vaikutukset voivat olla yli 30% kokonaislevikin kasvuun. Jos saat viisi suosittua ihmistä retwiittaamaan, levikin kasvu voi olla nelinkertainen normaaliin verrattuna.

Tämä on se syy miksi yhä useampi tagaa twiitteihinsä tunnettujen henkilöiden nimiä. Jos saat Stubbin tai Enbusken retwiittaamaan oman twiittisi, viestisi leviää räjähdysmäisesti.

8. Tiistai on somepäivä

Kun on viikonloppuna kulutettu itse mediaa ja vietetty aikaa osin jopa pois verkosta, on alkuviikko aktiivisinta aikaa sisältöjen jakamiseen. Tiistai on kaikista aktiivisin päivä ja seuraavana on maanantai. Loppuviikkoa kohden tahti hiipuu alle kolmannekseen tiistaihin verrattuna.

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Markkinointi muotoilu palvelumuotoilu Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä