Suomalainen nimistrategia



Olen viimeaikoina miettinyt normaalia enemmän yritysten nimiä ja niiden taustoja nimien takana. Jäin tuossa eräänä päivänä miettimään, että miksi perinteisillä toimialoilla toimivilla yrityksillä on aina tietyn tyyppiset nimet. Tarkoitan siis Pirkanmaan Moottorisahakorjaamo tai Tampereen Sähkösennus tai Kalevantien polkupyöräkorjaamo. Jotenkin nimien syntyyn ei liity minkäänlaista mystiikkaa vaan ne kertovat täysin suoraan mistä on kyse. Kutsun tuollaisia nimiä toimialanimiksi.

Toisaalta, ei taida olla yksikään tuollaisella nimellä varustettu yritys pitänyt nimeään kasvun hetkellä. Yrityksen nimeen liittyy siis paljon asioita. Voit arvioida osan nimistä jo suoraa yrityksen koon. Ja yritysten kasvaessa toimialanimet jäävät helpommin taakse ja siirrytään strategianimiin, eli nimiin jotka pitävät sisällään erilaista viestiä.

Entäs jos käännetään tuollainen nimeämislogiikka tämän hetken sosiaalisen median yrityksiin? Miltä kuulostaisi seuraavat nimet? Ostaisitko heiltä sisältömarkkinointia, tai loisiko nimi uskottavuutta?

Turun sisältötuontanto ja -koulutus Oy (SoMeCo)
Mannerheimintien sisältöstrategia Oy (Dingle)
Pirkanmaan verkkoviestintä Oy (Differo)

Nimellä on siis kohtalaisen paljon merkitystä, ainakin tietyillä toimialoilla. Kun Suomen Verkkomaksut vaihtoivat nimensä Paytrailiksi, siirryttiin toimialanimestä strategianimeen.

Jos menestyneet ulkomaiset yritykset olisivat nimetty Suomessa, olisi niiden nimet varmasti jotain tähän suuntaan.

Kiinan tossut ja verkkarit Oy (Nike)
Duunisen Musiikki ja Kone (Apple)
Raita ja ruutu Oy (Burberry)
Oy Kansainväliset yrityskoneet Ab (IBM)
Tekstiilipaino Kuivanen (Superdry)

Tuleeko mieleesi jokin muu kansainvälinen yritys jolla voisi olla huomattavasti suomalaisempi nimi? Kommentoi tuohon alle.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia käyttökokemus luovuus Markkinointi metelimedia responsiivisuus Tarina Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä