Think digital – sosiaalinen media keskiössä


Trendit ja tulee ja trendit menee. Tässä on nyt saatu todistaa kuinka hauras asia on markkinaosuus, kun katselee Nokian älypuhelinten myyntilukuja. Muutos tapahtuu isossakin mittakaavassa aika äkkiä ja markkinat elää entistä lyhyemmällä syklillä. Kvartaali on jo liian pitkä aika. Tee jotakin viikon sisällä tai kuukaudessa.

Kuka olisi uskonut tammikuussa että Facebookin rinnalle syntyy toinen mielenkiintoinen palvelu, Pinterest. Jokainen varmasti ajatteli että Facebookin valta-asema on niin suuri, ettei enää koskaan tule toista vastaavaa. Ihan vain tiedoksi, Venäjällä ei kukaan käytä Facebookkia. Kun aletaan katsomaan isommassa mittakaavassa, niin Facebookin merkitys on internetissä aika pieni. Facebook on halunnut pitää verkkopalvelunsa suljettuna, jolloin siellä olevaa sisältöä ei voi nätisti nostaa oikeastaan mihinkään muuhun palveluun. Tykkää nappi tai ”Seinän” tuominen omalle saitille ei suoranaisesti ole vielä integroimista.

Mietitäänpä hetki että mihin Facebook pyrkii.

Facebook pyrkii tulemaan internetin aloituspisteeksi. Se on kuitekin täysin absurdi ajatus, sillä verkkoselaaminen ei tule siirtymään hakukoneista pois vielä pitkään aikaan. Facebook tulee varmasti kehittämään omaa hakuaan. Nythän voit periaatteessa hakea kavereita ja brändejä, mutta et tuotteita ja palveluita. Jos haluat lisätietoa jostakin tuotteesta, et hae tietoa Facebookista, vaan Googlesta. Jos olet ostamassa jotakin tuotetta, löydät sen arvostelut huomattavasti nopeammin Googlen kautta. Toki tuotesivulla olevat kommentit voivat olla toteutettu Facebookin kautta ja tykkäämisien määrä per tuote voi vaikuttaa ostopäätökseen. Mutta edelleenkin, tiedonhaku käynnistyy muita kanavia pitkin. Facebook ei ole aloituspiste.

Digitalisoitumisen ymmärtäminen ja verkkoläsnäolon kehittäminen vaatii ajattelua sosiaalisen median ulkopuolella. Mikä on tulevaisuudessa eri some palveluiden merkitys. Kannattaako rakentaa omaa verkkopresenssiään ulkoiseen palveluun, vai tehdä hyvä oma verkkopalvelu johon ohjaa ihmisiä muista verkkopalveluista. Vai kannattaako oma verkkoläsnäolo pultata kiinni johonkin yhteistyökumppanin palveluun. Moni yritys menestyisi pelkällä aktiivisella Suomi24.fi foorumin seuraamisella ja siellä aktiivisella kommentoinnilla ja suosittelulla.

Moni artisti ajatteli vielä hetki sitten että MySpace on se oikea paikka. Sinne rakennettiin faniryhmät, hankittiin seurajaat ja oma verkkopalvelu jätettiin oman onnensa nojaan. Mitä sitten tapahtui? Koska olet itse viimeksi käynyt MySpace sivuilla? Koska kuulit jonkun puhuvan MySpace sivuista somen yhteydessä? Mieti jos ja kun tämä tapahtuu Facebookille, tai Twitterille tai Pinterestille. Älä laita kaikkia munia yhteen koriin. Jos rakennat omat läsnäolosi ulkopuolisen palvelun varaan, mitä sinulla oikeastaan on? Jos koko asiakaspalvelusi pyörii Facebookin ympärillä, mitä kautta ihmiset voivat selata aikaisemmin kysyttyjä kysymyksiä, jos Facebookkia ei ole kohta olemassa?

Jo nyt näkee Facebookin hiipuvan. Yli 85% sisällöstä on linkitystä muualle tai nostoja muista verkkopalveluista. Ne täysin samat asiat voi jakaa missä tahansa, koska tahansa. Emme ole riippuvaisia Facebookin olemassaolosta. Ihmiset kyllästyvät nopeasti. Pinterest tarjoaa jotain uutta ja ”visual-web” nostaa päätään, sillä sen selaaminen on nopeampaa ja osallistuminen ei vaadi kirjallisia taitoja.

Olen miettinyt pitkään miksi sosiaalinen media nousi niin kuumaksi aiheeksi vuosia sitten. Kaikki mikä voi, digitalisoituu. Kylän ilmoitustaulu oli se Facebookin seinä useamman vuosikymmenen. Siitä näki tapahtumat ja kylän nuoret kirjoittelivat tussilla härkejä viestejä muiden luettavaksi. Tarinoita kerrottiin jo leiritulilla tuhansi vuosia sitten. Sitä kautta jaettiin tietoa tuleville sukupolville ja piirrettiin luolien seiniin kuvia joista voitiin katsoa tapahtumia ja tallentaa elämän hetkiä. Mitä uutta mikään uusi some palvelu on tuonut meidän kommunikaatioon, kuin sen että internet mahdollisti maailmojen yhdistymisen. Voit seurata artistin, näyttelijän tai ulkomailla asuvan inttikaverin elämää lähes reaaliaikaisesti, jos niin haluat. Digitalisoituminen on aikakautemme suurin muutos. Sen vaikutukset näkyvät kaikessa. Sosiaalinen media on mediatoimistojen tapa käsitellä uutta kanavaa ja tuotteistaa myytäviä palveluita selkeämmiksi ostajille. Mitään uutta ei ole tapahtunut auringon alla. Sosiaalinen media on ollut aina olemassa, mutta sen digitalisoituminen mahdollisti uusia asioita. Suosittelu ja kommentoi ei ole poistunut yläasteen välitunneilta. Emme ole kahvipöydissä hiljaa ja käy kaikkia keskustelua verkossa. Olemme edelleen samanlaisia ihmisiä jotka kommunioivat keskenään, aivan kuten olemme tehneet jo tuhansia vuosia.

Maailma muuttuu ympärillämme.

Sosiaalisen median strategiassa pitäisi ymmärtää tämä muutos. Emme voi käsitellä sosiaalista mediaa kanavavalintoina. Meidän tulee tehdä digistrategia joka huomioi ympäröivän maailman muutokset. Älä hirtä itseäsi yhteen kanavaan, sen lopputulokset eivät ole pitkäikäisiä. Meidän tulee käsitellä eri medioita, kanavia ja sitä kautta kohderyhmiä siten että saamme irti jokaisesti huudostamme jotakin. Turhan metelin pitäminen ei johda mihinkään. Vaikka Metelimedia -kirjani tulee kehottamaan pitämään itsestään ääntä, älä käytä ääntäsi väärin. Poika joka huusi sutta, joutui kokemaan huonon kohtalon. Luottamus häviää helposti.

Väitän että liian moni ymmärtää sosiaalisen media täysin väärin, eikä sitä kautta saa siitä sellaista hyötyä irti kuin mihin olisi mahdollisuus. En voi ymmärtää keskustelua siitä että ”missä kanavissa meidän tulisi olla”. Jos kysyy tuollaisen kysymyksen, on ehkä parempi pysähtyä hetkeksi ja tarkentaa että mitkä ne omat tavoitteet verkkoläsnäolon parantamiseksi olivatkaan.

Strategia ohjaa ja luo suuret linjat joiden välissä voi temmeltää. Sosiaalinen media ei ole iso hiekkalaatikko johon votit heittää omat lelusi ja kuvitella että ihmiset alkavat leikkiä niillä.

Valitse liiketoimintakumppani, joka ymmärtää verkon mahdollisuudet

Think digital – ymmärrä isompi muutos ympärilläsi, äläkä tartu liian pieniin yksityiskohtiin. Luo strategia yhdessä sellainen tahon kanssa joka ymmärtää mahdollisuudet ja osaa poimia niistä sinulle sopivat keinovalikoimat käytöön.

Rahastuksen aikakausi on ohi. Nyt pitäisi alkaa tekemään tuloksia.



Janne Gylling
torstai 6 syyskuun, 2012


tagit
hakukone Markkinointi muutos palvelumuotoilu Sisältö Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina tavoitteet Viestintä