Tietoa ilman asiakasta


Tästäkin blogista löytyy kymmeniä kirjoituksia siitä, miten digitaalisia palveluita suunnitellessa tulisi ottaa aina asiakkaat mukaan prosessiin. Haastattelemalla, testaamalla ja heidän käyttäytymistään havainnoimalla saa arvokasta tietoa siitä miten loppukäyttäjät palvelua oikeasti käyttävät.

Tämä vuosi 2020 toi tullessaan Covid19-pandemian kautta monelle uudenlaisia toimintatapoja. Toisten ihmisten näkeminen vaihtui etätöihin kotikonttorilla, tai siis keittiönpöydän ääreen, ja jokaisen tuli miettiä uudenlaisia tapoja tehdä työtä ja projekteja. Aloitin Reaktorilla juuri käytännössä samalla viikolla kun kyseinen pandemia alkoi levitä tosissaan maailmalla ja Suomessa. Olen viettänyt viimeiset 6kk periaatteessa täysin etänä, ilman livekohtaamisia uusien työkavereideni kanssa.

Samaan aikaan teen projektia, jossa olen ainut Tampereelta. Muut ovat joko Helsingissä, New Yorkissa tai Seattlessa. Sijainti ja aikaero tekee sen, että yhteisiä hetkiä, varsinkin loppukäyttäjien kanssa jotka ovat Yhdysvalloissa, on melko vähän.

Käyttäjätarinat keskiössä

User storyt ohjaavat kaikkea sitä mitä teemme. Käännämme tässä projektissa jokaisen vaatimuksen käyttäjätarinaksi, joiden kautta rakennamme uutta palvelua.

Käyttäjätarina kuvaa kuka tekee ja mitä, sekä joskus myös miksi (eli mikä hyöty tästä toiminnosta seuraa). Tuotteella on siis useita käyttäjätarinoita, jotka koostamalla voi hahmottaa, minkälainen ohjelmisto oikein on kyseessä. Kaikki käyttäjätarinat kuuluvat Product Backlogiin. Lähde.

Varsinkin tässä tapauksessa, kun loppukäyttäjistä oikeastaan juuri kukaan ei ole käyttänyt vastaavaa ohjelmistoa jota teemme, on palautteen saaminen vaikeampaa. Asiakas ei siis tiedä miten sovelluksen tulisi toimia, mutta he tietävät mitä sen avulla pitäisi pystyä tekemään. Loppukäyttäjien arjen prosessit tulevat muuttumaan uuden järjestelmän myötä, joten kaikki kommentit peilautuvat lähinnä nykytilanteeseen verrattuna.

Onko siis aina pakko sitouttaa loppukäyttäjiä tiiviisti mukaan projektiin? Ei välttämättä, mutta ainakin itselleni se on luontevampi tapa kuin käyttötapausten simulointi ja sen avulla voi jo projektin aikana sitouttaa käyttäjiä mukaan sekä opettaa tulevan järjestelmän käyttöön.


03.09.2020

Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi


Avoin uusille projekteille 2025

Jos sinulla on tarvetta suunnittelijalle, ota yhteyttä!